10 jaar Daan!

Misschien is het je ontgaan en misschien ook niet, maar Daan is 10 jaar geworden. Aangezien ik Daan ook al zo’n 10 jaar ken, heb ik die ontwikkeling van dichtbij meegemaakt. We zijn al lang bevriend, ik ben klant bij haar, ben haar klankbord en we werken samen. Vanuit verschillende uitgangspunten heb ik in die 10 jaar Daan steeds meer vorm zien krijgen. Want je kunt wel talentvol zijn en het idee hebben dat je het beter weet, dat maakt je nog geen succesvol ondernemer met tevreden klanten. Toch is dat Daan gelukt, waarbij haar grootste pluspunt is dat Daan blijft leren en iets met kritiek doet. Was dit altijd zo? Oh nee, de eerste keren dat ik als klankbord mocht fungeren begon ze me uit te leggen waarom ik het toch niet goed zag.

Creativiteit spat er vanaf

Parttime beginnen in een klein appartementje en steeds op zoek naar manieren om de creativiteit (ook commercieel vertaald) kwijt te kunnen in de opdrachten. Natuurlijk kan Daan die voor een groot deel in haar werk kwijt, maar als je nog zo jong bent als Daan toen was, dan ben je ook zoekende. Een muziekinstrument kon een uitlaatklep zijn of fotografie, maar ook nailart en zelfs het creëren van een mooi gevulde vissenkom met exotische vissen, welke prominent op haar bureau stond. Toen het appartement te klein en te weinig zakelijk bleek, moest er een kantoor gehuurd worden. Dat laatste was toch net iets té onpersoonlijk voor Daan. Toen die grote mensen woning in zicht kwam, werd er een mooie grote ruimte in huis ingericht voor klanten. Een ruimte waar de creativiteit letterlijk en figuurlijk van de muren spat.

Tijd om de klant echt te leren kennen

Al een tijdje fulltime aan de slag bleek het steeds belangrijker om de klant écht te leren kennen. Het takenpakket werd bij veel klanten uitgebreider en bij iedere klant werden er dus steeds meer vragen gesteld. Op een gegeven moment lag er een complete set vragen ten grondslag aan haar gesprek, om maar dichter bij het gevoel van de klant te komen. Daan wilde en wil nog steeds het liefst in het brein van de ondernemer of manager kruipen om dat vervolgens leeg te peuren. Even die jas van de klant aantrekken om zo maatwerk te leveren wat past bij de klant, waar zijn of haar passie uit spat en wat de klant goed, beter of eigenlijk best uitdraagt. Goed is niet goed genoeg en die ontwikkeling is vanaf dag één gaande en wordt uiteraard steeds verder geperfectioneerd.

Hoe geef je creativiteit vorm?

Creativiteit is als een waterval en dat maakt het soms ook moeilijk om dit vorm te geven, want water blijft stromen en Daan moest naast het creëren binnen haar bedrijf ook andere dingen doen om die waterval gezond te houden. Kleding maken, schilderen en de ruimtes in haar huis tot háár ruimtes maken. Het huis moet Daan ademen inclusief haar zeer aanwezige papegaai en haar inwonende katten, een met en een zonder staart.

Dat ging niet allemaal vanzelf

Ging het dan altijd allemaal goed? Nee, vallen en opstaan is nodig om vooruit te komen en als je per saldo net één keer vaker opstaat dan je gevallen bent, dan ga je vooruit. Natuurlijk heb ik Daan ook wel eens achter het behang willen plakken en wist ze vandaag wat ze precies wilde en bleek het morgen net even anders. Maar als mens in ontwikkeling, zeker op haar vakgebied, moet je gretig en open-minded zijn, nieuwe dingen willen ontwikkelen en een tikkie eigenwijs zijn. Per saldo dus vooral willen blijven leren.

Ik weet het zeker, 10 jaar Daan is een reis voor haar én menig klant die al jaren blij is met haar werk. Op naar de volgende 10 jaar met vele mooie nieuwe (commercieel inzetbare) creaties!

Helma van Wanrooij

Vond je dit interessant? Deel het gerust in je netwerk:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp