in Online

10 usability tips voor je website

Usability tips

U wilt graag dat als bezoekers uw website bezoeken ze niet gefrustreerd raken doordat ze de weg kwijt zijn op uw pagina’s? Hierbij dus 10 tips om ervoor te zorgen dat uw bezoeker een betere ervaring krijgt met uw website tijdens zijn bezoek. Wie weet komt hij dan nog wel eens terug?

1. (Bewegende) intro’s

Dit zijn intro’s met bewegende beelden of teksten die men te zien krijgt voor ze de website kunnen betreden. Over het algemeen worden deze intro’s niet gewaardeerd, omdat het laden hiervan te lang duurt en de bezoeker niet snel op de pagina kan komen waar hij voor komt.

2. Link naar de homepage

Naast de home button in het menu, is het een gewoonte geworden om op het logo te klikken en zo ook weer op de homepagina terecht te komen. Vaak wordt deze link vergeten.

3. Navigatie

Zorg voor een natuurlijke plaats van de navigatie, verticaal links of horizontaal boven de content. Dit zijn de plaatsen waar de bezoeker de navigatie verwacht. Naast de plaatsing is de naamgeving van de buttons (knoppen) ook erg belangrijk. Zet home als eerste en contact als laatste en zorg ervoor dat de buttons duidelijke informatie geven. Een ‘info’ is bijvoorbeeld niet duidelijk genoeg maak hier van ‘over ons’ of ‘bedrijfsinformatie’.

4. Zoeken

Is de website groter dan 20 pagina’s of heeft u verborgen pagina’s? Een zoekfunctie op de website zou een logische oplossing zijn.

5. Teksten

Naast het design zijn de teksten ook belangrijk. Van lange teksten wordt vaak alleen de titel en een stukje van de eerste alinea gelezen. Zorg er dus voor dat hier de belangrijkste informatie in staat. Ook dikgedrukte woorden helpen de bezoeker te vinden wat hij zoekt.

6. Vermijd ‘klik hier’

‘Klik hier’ moet in verband worden gebracht met de tekst. De lezer zou dus eerst de tekst moeten lezen. Gebruik liever: Neem contact met ons op. Zo kan de bezoeker direct zien waar hij op klikt.

7. Bestanden in uw website

Gebruik liever niet te veel bestanden in uw website waar gebruikers software voor nodig hebben. Denk aan .doc, .pdf, .mp3, .mp4, enz. Niet alle gebruikers zijn in de mogelijkheid om deze software te downloaden. Mocht je ze wel graag willen gebruiken geef de gebruiker dan de gelegenheid om de software te downloaden.

8. Formulieren

Houd de velden in formulieren zo kort en duidelijk mogelijk en zorg ervoor dat de gebruiker feedback krijgt als hij iets fout heeft ingevuld. Ook een succespagina na het verzenden van het bericht is goed. Het is handig om naast het formulier ook altijd een e-mail adres neer te zetten waar gebruikers op kunnen klikken.

9. Sitemap

In de sitemap van uw website staat een overzicht van al uw pagina’s. Bij grote websites is het handig om een overzicht te geven van uw website.

10. 404 error

Deze komt te voorschijn als de pagina die de bezoeker aanklikt niet is gevonden. Maak voor de website een 404 pagina in de stijl van uw website en zorg ervoor dat de bezoeker vanaf deze pagina: kan zoeken, terug kan keren naar de homepagina of contact op kan nemen.

Delen
Deel dit bericht
URL gekopieerd
Berichten
Laat ons weten wat jij ervan vindt

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

15 − drie =

Danielle Looije trots op haar ontwerpen

"Mijn passie is om iets te bedenken wat ik té goed vind om weg te geven"

​Mijn naam is Daniëlle Looije. Ik heb (waarschijnlijk net als jij) flink geworsteld met mijn ontwikkeling en daarmee de positionering van mijn bedrijf. Onderhand heb ik alles op de rit en help ik ook graag jou om je uitstraling te organiseren. Want mijn werk is pas klaar als jij naar buiten uitstraalt, wat je van binnen bent.

Categorieën
Laatste Vlogs
Nieuwsbrief

Naar boven
%d bloggers liken dit: