5 redenen om je huisstijl niet te veranderen

Wat je ook voor argumenten aandraagt, er zullen altijd ondernemers zijn die vinden dat hun huisstijl nooit hoeft te veranderen. Hierbij is het lang niet altijd een geldkwestie, sterker nog dat is het in veruit de meeste gevallen niet. Hoe werkt dat dan?

Weten wat voor vlees je in de kuip hebt

Als ik met een ondernemer aan tafel zit die me in wil huren voor een nieuw product, dan kijk ik standaard wat mijn voorganger opgeleverd heeft. Ik doe dit, omdat de ondernemer niet voor niets naar mij komt en niet naar de man of vrouw gaat die de oorspronkelijke huisstijl heeft opgeleverd. Soms is het een praktische reden, de man of vrouw is niet meer actief of de ondernemer is niet meer (meer) tevreden of het is een geldkwestie. Dat laatste is bijna nooit het geval, want als je iets goed in de markt wil zetten, dan kost dat geld. Dat besef hebben gelukkig de meeste ondernemers wel.

Waarom is de huisstijl nog oké?

Soms is het foeilelijk, soms is het standaard (iets wat iedere goedwillende amateur op kan leveren) en soms is het gewoon goed en kan ik daar prima op voortborduren. Nu geef ik op voorhand aan, en soms doe ik dit al tijdens de voorbereiding, dat ik naar het totaalplaatje kijk. Vreemd genoeg komt er dan vaak een scala aan argumenten voorbij waarom de huisstijl vooral niet anders hoeft.  Ik heb ze maar eens opgeschreven en wellicht zit er iets herkenbaars bij.

  1. De belangrijkste is toch wel dat de ondernemer aangeeft dat klanten het alleen belangrijk vinden wat er opgeleverd wordt. Dat logo en de overige huisstijl uitingen zijn van ondergeschikt belang. Maar ja, waarom wil je met je nieuwe product dan wel uitpakken?
  2. Of het argument “Wij zijn met ons merk al zo oud, dat moet je niet meer veranderen?” Kijk dan maar eens goed naar enkele bekende merknamen en wat voor nuances zijn in de loop der jaren hebben aangebracht. Oud is niet altijd beter, het wordt niet zelden in de loop der tijd oubollig.
  3. Een nieuw up-to-date logo levert me mogelijk allemaal nieuwe klanten op, ik zit eigenlijk wel goed met mijn bestaande groep klanten. Maar ja, we weten ook dat stilstaan achtergaan is?
  4. We hebben nauwelijks concurrentie in de regio, klanten blijven bij ons komen. Als je geen moeite doet voor je klanten gaan die klanten dat vroeg of laat voelen en dan … blijven ze dan nog? Tegenwoordig stellen afstanden niet veel meer voor. Scherp blijven!
  5. De markt is aan het veranderen en de klant is er nog niet uit welke weg hij/zij in wil slaan. Dat kan, maar wacht niet te lang, want dan kan je net de boot missen.

Plicht als professional

Ik verplicht natuurlijk niemand iets te doen wat hij of zij niet wil, maar ik geef wel aan hoe ik er als bewogen professional tegenaan kijkt. Dat vind ik mijn plicht, want als ondernemer moet je vooral niet alles zelf willen weten, maar je omringen met de juiste mensen. Zo blijft er immers de meeste ruimte over om datgene te doen waar je goed in bent … ondernemen. Je met de juiste professionals intern of extern omringen is belangrijk … en uiteindelijk bepaal jij het als ondernemer.

Vond je dit interessant? Deel het gerust in je netwerk:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp