in Communicatie+Ondernemen

Aan de slag met merkpositionering

Verleidelijke merken

Je kunt er fraaie termen tegenaan gooien, maar merkpositionering is feitelijk exact wat het woord zegt. Wat voor plek heeft je merk bij je doelgroep en daarmee bedoelen we hoe diep zit je in het hart en het hoofd van deze mensen, hoe diep is de verbinding? Om daar te komen, moet je wel wat ondernemen. Als je de bereidheid hebt om hier moeite voor te doen, dan kan het ook veel opleveren. Hoe werkt zo’n traject?

Verbinding maken met je doelgroep

Merkpositionering start of heeft feitelijk als basis, een positieve associatie bij je doelgroep. Er moet een stuk emotie bij zitten en hoe waardevoller de plek die je bij mensen hebt, hoe dieper de verbinding. Dat kan je, als je de klantwaardes hoog weet te houden, klanten voor het leven opleveren. Het komt er dus op neer dat je zo scherp als mogelijk op het netvlies van de doelgroep moet staan en ze er zich mee kunnen identificeren.

Welke stappen doorloop je met positionering?

Het staat of valt met een behoorlijke marktanalyse. Die kan je uit laten voeren door een externe partij en levert je kansen en mogelijkheden op bij hetgeen je in de markt wil zetten. Wat is de toegevoegde waarde en kan je je onderscheiden? Daarnaast kan een marktanalyse je ook een reëel beeld van je concurrenten opleveren.

Uit een marktanalyse kan je destilleren welke richting het meest kansrijk is. Maar ook een tweede of derde richting wordt getoetst aan je merk. Je kunt op deze wijze bewust gemaakt worden van het gegeven dat waar je ook voor kiest, er altijd consequenties aan verbonden zijn. Waar het om gaat is wat het meest bij je merk past in combinatie met een zo kansrijke richting. Daarbij komt onderscheidend vermogen kijken én moet het uiteindelijk ook nog een keer getoetst worden hoe realistisch het geheel is.

Een volgende stap is het uitvoeren van hetgeen er eerder in kaart is gebracht en welke keuzes gemaakt zijn. Daar komt het verhaal rond je product bij kijken, hoe het gebracht wordt en welke communicatiemiddelen je inzet. Het is aan de interne of externe professional om van de uitkomsten een geheel te maken, te presenteren en vervolgens in gang te zetten.

Onderscheidend vermogen door positionering

Door die beleving goed over het voetlicht te krijgen, kan je je merk onderscheidend maken en een vaste doelgroep aan je binden. Communicatie is altijd van belang, maar bij merkpositionering vormt het een belangrijke basis.  Als ondernemer is het altijd interessant om over dit soort trajecten na te denken.

 

Delen
Deel dit bericht
URL gekopieerd
Berichten
Laat ons weten wat jij ervan vindt

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

negentien − negen =

Danielle Looije trots op haar ontwerpen

"Mijn passie is om iets te bedenken wat ik té goed vind om weg te geven"

​Mijn naam is Daniëlle Looije. Ik heb (waarschijnlijk net als jij) flink geworsteld met mijn ontwikkeling en daarmee de positionering van mijn bedrijf. Onderhand heb ik alles op de rit en help ik ook graag jou om je uitstraling te organiseren. Want mijn werk is pas klaar als jij naar buiten uitstraalt, wat je van binnen bent.

Laatste Vlogs
Nieuwsbrief

Naar boven

Download het gratis eBook

  • Vinden klanten je te duur?
  • Weet niemand wat je doet?
  • Krijg je aanvragen van klanten die niet bij je passen?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang GRATIS het eBook
Naam: E-mail:

Privacyverklaring

Loop nooit meer klanten meer mis met een passende huisstijl! Download het eBook.

%d bloggers liken dit: