in Visuele identiteit

Alle onderdelen van een ontwerpproces op een rijtje

Het creatieve proces

Soms voel ik mij als visuele communicatie specialist nog wel eens onbegrepen. Laatst had ik een offerte gedaan voor een concept, hierin stond dat ik 3 ontwerpvoorstellen zou maken voor de klant waarvan we er één verder uit zouden werken. De reactie die ik daarop kreeg verbaasde mij nogal ‘Je denkt toch niet dat ik voor 3 ontwerpen ga betalen als ik er maar één nodig heb.’

Hoe steekt het proces van ontwerpen in elkaar?

  1. Ik krijg een aanvraag binnen, via de telefoon of de e-mail en maak een afspraak. De radartjes beginnen al langzaamaan te draaien.
  2. Onderweg naar de klant begint er ook al van alles te werken. Wat zou het voor bedrijf zijn? Wat zijn mijn verwachtingen? Zouden die kloppen? Hoe zouden ze te werk gaan?
  3. Aangekomen op het gesprek begin ik met het proeven van de sfeer. Het gesprek zelf is belangrijk om te zien of er een klik is en om te kijken of ik op de goede lijn zit met een eventuele opdrachtgever. Ik maakt hier kennis met de identiteit van het bedrijf, dit is een belangrijke basis, omdat hier alle toekomstige uitingen op afgestemd moeten worden.
  4. De opdrachtgever heeft zijn wensen en maakt deze kenbaar, waarop meteen zo’n 100 vragen in mijn hoofd oppoppen. Natuurlijk vuur ik ze niet allemaal af, maar wel de belangrijkste. Hierbij krijg ik zo’n ‘connecting the dots’ gevoel. Tijdens het gesprek worden al verschillende associaties gemaakt om mijn eigen creativiteit te prikkelen, maar ook om de klant te toetsen op zijn eigen verhaal en een beetje uit zijn tent te lokken om inspirerende verhalen op te kunnen zuigen.
  5. Het gebeurd vaak dat ik na zo’n gesprek al geïnspireerd ben geraakt en de eerste ideeën al naar boven komen, deze schrijf ik snel op. Hier ga ik pas weer mee aan de slag als mijn offerte is goedgekeurd ;).
  6. Bij het maken van een offerte ga ik nog eens door het hele gesprek heen en zet alles voor mezelf en voor de klant op een rijtje door middel van een debriefing. Vaak kom ik hier direct met een ‘andere’ oplossingen. Ik heb bijvoorbeeld wel eens een klant gehad die wilde 1.000 flyers terwijl ze maar 7 klanten nodig had. In dat geval doe ik een tegenvoorstel, als ik denk dat iets beter uit kan komen.
  7. Na het goedkeuren van de offerte kunnen alle remmen los. Het blijft een paar dagen op de oppervlakte drijven in mijn hoofd. De eerdere ideeën en associaties komen weer tevoorschijn en de eerste visuele ingevingen worden op papier gezet. Van het ene idee stroom je in het andere idee en voor je het weet heb je 20 tot 30 mogelijke opties. Degene 2 of 3 opties waar ik de meeste potentie in zie werk ik nog wat verder uit. Totdat ze presenteerbaar zijn voor de klant.Ik ben pas tevreden als ik zelf een ‘yes’ gevoel ervaar. Soms gooi ik ook in één keer alles overboord en begin ik helemaal opnieuw, omdat ik nog niet tevreden ben.
  8. De ontwerpen presenteer ik en de klant mag hier zijn feedback op afvuren. De ene keer is hij gelijk raak, maar soms zijn er ook kritische vragen en opmerkingen. Deze kunnen in overweging genomen worden en eventueel gebruikt worden om het ontwerp aan te scherpen.
  9. Afhankelijk van de opdracht ga je dan nog verder aan de slag met de juiste uitvoering. De techniek van de website of de materialen voor de beursstand.
  10. Het resultaat is een project waar ik, maar ook zeker de klant trots op is. Dan ben ik tevreden! Mijn drijfveren zijn namelijk om iets te maken wat ik té goed vind om weg te geven en als zowel ik als de klant trots is op wat we hebben neergezet, dan is mijn doel behaald!

Wow, een heel proces als je het zo eens op een rijtje zet!

Nou en of! Laatst had ik nog een situatie waarin mijn ‘concullega’ al ontwerpen had gemaakt die bij de offerte werden afgeleverd. Ik denk dat als je iets goeds wil deze manier van werken onmogelijk is, als je even snel iets in elkaar zet blijf je op de oppervlakte. Zoals je hierboven ook kunt zien is ontwerpen een proces. Daarin zitten verschillende meetpunten verwerkt en ik denk dat je NOOIT een goed ontwerp kunt maken op basis van een schriftelijke briefing. Als je alleen op zoek bent naar iets wat er netjes uit ziet en iemand die je teksten gewoon even mooi opmaakt, ga dan niet naar een ontwerper maar naar een DTP’er.

Delen
Deel dit bericht
URL gekopieerd

Danielle Looije trots op haar ontwerpen

"Mijn passie is om iets te bedenken wat ik té goed vind om weg te geven"

​Mijn naam is Daniëlle Looije. Ik heb (waarschijnlijk net als jij) flink geworsteld met mijn ontwikkeling en daarmee de positionering van mijn bedrijf. Onderhand heb ik alles op de rit en help ik ook graag jou om je uitstraling te organiseren. Want mijn werk is pas klaar als jij naar buiten uitstraalt, wat je van binnen bent.

Categorieën
Laatste Vlogs
Nieuwsbrief

Naar boven
%d bloggers liken dit: