Als schreeuwen niet meer helpt…

Wat doe je dan? Nog harder schreeuwen? Mensen erbij roepen om mee te schreeuwen? Of is het misschien eens tijd om je communicatie onder de loep te nemen? Want als je allerlei dingen roept waarvan mensen niet weten wat ze ermee moeten of erger nog, als ze je helemaal niet begrijpen. Dan kun je blijven schreeuwen maar het resultaat daarvan zijn geen nieuwe klanten, maar een druk op de ‘ignore’ knop. Dag bedrijf, ik wil niets meer van je horen. Zonde!

Voordat je gaat communiceren is het heel handig om erachter te komen wat jouw identiteit is en hoe dit in jouw producten of diensten wordt vertaald. Hieronder wat voorbeelden om mijn punt duidelijk te maken.

Verkoop je bijvoorbeeld:

  • Brood, dan moet je veel schreeuwen en heb je veel concurrentie. Je product is gemiddeld dus zal ook niet veel verschillen van je concurrentie.
  • Belegde broodjes, dan hoef je alleen aan de voorbijgangers te schreeuwen en zijn er altijd wel een paar die toevallig honger hebben.
  • Biologisch ambachtelijk brood, dan hoef je iets minder te schreeuwen omdat je direct de mensen aanspreekt die er geïnteresseerd in zijn en je concurrentie laag is. Bij normaal brood zal je alleen klanten uit je eigen regio hebben. Bij biologisch ambachtelijk brood zullen er mensen zijn die speciaal een blokje omrijden voor je product en je kwaliteit. Daarnaast zullen je klanten het woord ook verspreiden.

Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is zoek een focus. Bepaal wie je bent en wat je belangrijk vindt en stop dit in je diensten of product, in je uitstraling. Hiermee trek je namelijk klanten aan die dezelfde waarden hebben als jij. Waarschijnlijk ken je dit spreekwoord wel ‘soort zoekt soort’. Je klanten zullen zich verbonden met je voelen en graag doorvertellen wat voor mooie producten of diensten je levert. Dit is dus een meerwaarde. Je hoeft in dit geval dus veel minder te schreeuwen, omdat je klanten ook het woord verspreiden. Daarnaast is het veel makkelijker om te communiceren naar een doelgroep die op je lijkt. Een handige tip is altijd nog om een soort personalia te maken van je ideale klant en al je communicatie naar deze persoon te schrijven. Nog één klein aandachtspuntje. Jij kent je vak, je klanten niet. Waak dus voor vakjargon.

Vond je dit interessant? Deel het gerust in je netwerk:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp