Ben je wat je uitstraalt?

Als ondernemer bewandel je een pad. Je bent continue bezig met het verbeteren van je bedrijf. Maar wellicht bewandel je per ongeluk een pad waarbij je logo en huisstijl niet meer zo goed passen? Sta je daar wel vaak genoeg bij stil? Er zijn namelijk een aantal fases waarin het goed is om je visuele identiteit nog eens onder de loep te nemen.

  • Je start een nieuw bedrijf
  • Je wilt een andere doelgroep gaan aanspreken
  • Je bedrijf komt in een groeispurt
  • Je besluit om te gaan fuseren
  • Je hoort vaak: ‘Ow, ik dacht dat jullie () deden, dan heb ik dat helemaal mis!’

Bij het laatste puntje is het wel duidelijk dat je toe bent aan een nieuwe uitstraling, ergens gaat er iets mis in het eerdergenoemde proces. Ik heb hier nog wel een leuk voorbeeld van. Laatst reed ik langs een tuincentrum in het dorp. Het zag er een beetje verwaarloosd uit, maar ik dacht laat ik de lokale ondernemer eens helpen door niet naar een bekend landelijk tuincentrum te gaan. Mijn verwachting was dat het een klein leuk zaakje zou zijn met redelijk schappelijke prijzen. In plaats daarvan bleek het een hele dure zaak te zijn, met exclusieve vazen en arrangementen. Wat klopt hier niet? Dit tuincentrum straalt duidelijk niet aan de buitenkant uit wat het van binnen is. Resultaat hiervan is dat ik geschrokken ben en ik ben toch maar langs het bekende landelijke tuincentrum gereden. Dit kan je dus zomaar klanten kosten. De truc is namelijk om aan het verwachtingspatroon te voldoen en er dan nog een verrassing bij te doen, iets extra’s. Een “aha-” moment.

Maar goed, we hadden het over het pad dat je als ondernemer bewandeld. Bij alle andere punten is het slim om eens een checklist door te lopen en te kijken of je uitstraling nog wel past bij wat het bedrijf is. Je kunt hiervoor een onderzoek doen. Bijvoorbeeld een kleine enquête, waarbij je alleen je logo neerzet en vraagt naar de verwachtingen van klanten. Als je dit logo ziet, wat verwacht je dan aan service? Garantie tot de deur, service als je maar betaald of topservice omdat het vanzelfsprekend is. Passen deze antwoorden dan bij wat je wilt zijn? Een voorwaarde bij een dergelijke werkwijze … wees eerlijk naar jezelf en werk niet naar het gewenst antwoord toe.

Natuurlijk kun je niet toetsen of deze antwoorden kloppen als je met je bedrijf nog niet helemaal weet wat je wilt zijn. Zelf hanteer ik voor mijn klanten een checklist om erachter te komen met wat voor bedrijf ik om tafel zit en wat hun kwaliteiten zijn en daarmee de klant te dwingen goed na te denken over wat hij wil. Een logo en huisstijl moeten immers een hele tijd meegaan. Het zou zonde zijn als je over 2 jaar moet vernieuwen omdat het toch niet helemaal is geworden wat je had gewild.

  • Welke branche zit je? Is hier veel ruimte om je te onderscheiden
  • Welke doelgroep wil je primair en secundair aanspreken?
  • Noem 5 woorden op die je 5 beste klanten zouden noemen als je om een referentie vraagt.
  • Wat is je huidige uitstraling en wat is je gewenste uitstraling?
  • Wat is de missie en wat is de visie van het bedrijf?
  • Welke passie schuilt er achter het bedrijf, welk gevoel wil je overbrengen?
  • Hoe gaat het bedrijf er in de toekomst uit zien?

Succes!

Vond je dit interessant? Deel het gerust in je netwerk:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp