Om die vraag beantwoord te krijgen hoef je niet zoveel te doen. Je vraagt een offerte aan bij een willekeurige ontwerper en je krijgt hier een offerte voor (tenminste bij ons). Daarna kun je je offertes vergelijken en zie je direct wat het kost. Dat is leuk, maar hoe bepaal je of wat het kost het je ook waard is? Dit is een belangrijke vraag, als je ervan overtuigd bent dat je een logo alleen nodig hebt om op je briefpapier te gebruiken om facturen te sturen, dan is een logo al snel te duur.
Geknutselde logo’s van neefjes
De goedbedoelde knutseltjes van buren of neefjes in simpele opmaakprogramma’s zijn voor mij meestal niet aan te zien. Soms vraag ik dan aan deze klant wat het idee is achter het logo en dan komt er vervolgens een heel verhaal met achterliggende gedachtes. Waar ik, ondanks mijn creatieve denkvermogen, soms toch mijn vraagtekens bij heb. Hoe zit dat dan met een potentiële klant? De vraag die je eigenlijk moet stellen is, wat straalt het uit? Wordt je wel serieus genomen als klanten zien dat je je logo zelf geknutseld hebt? Of erger nog, neem je jezelf wel serieus als je zelf je logo knutselt?
Meer dan een uurtje freubelen
Een logo ontwerp is namelijk zoveel meer als een uurtje freubelen aan een leuk afbeeldinkje wat er aardig uitziet. Er gaat (als het goed is) een heel proces aan vooraf. Aller eerst ga je aan de slag met de identiteit van het bedrijf. Wat zijn de drijfveren, wat doet het bedrijf, hoe doet het bedrijf dat, wat wil het bedrijf uitstralen, welke doelgroep is er en wat is het onderscheidend vermogen wat we kunnen toepassen. Daarnaast is het ook van belang wat de toepassing uiteindelijk gaat worden van het logo. Wordt het alleen gebruikt op wat visitekaartjes of moet er een hele communicatielijn opgezet worden? Het drukken van 4 kleuren is namelijk een stuk duurder als het drukken in 2 kleuren.
Zorgvuldige ontwerpkeuzes
Als de identiteit van het bedrijf is verzameld kan het ontwerpproces van start gaan. Welke lettertypes horen bij deze uitstraling? Schuine lettertypes? Dikgedrukte lettertypes of een lettertype met een handgeschreven touch. Moeten de letters dicht bij elkaar staan of juist niet? Welke kleuren moeten er gebruikt worden en versterken de uitstraling, welke vormen passen daarbij en moet er wel een beeldmerk ontwikkeld worden of is slechts een woordmerk voldoende en wordt de rest van de uitstraling weergegeven op de huisstijl dragers. Wat wordt er bij concurrenten gebruikt en hoe kunnen we ervoor zorgen dat het logo zich onderscheid van de rest en dus opvalt. Zoals je kunt lezen is de ontwikkeling van een logo dus niet een kwestie van een uurtje achter het schetsblok zitten en hoppakee we hebben iets! Hoewel iets, is natuurlijk niet moeilijk om te maken, maar iets goeds heeft toch wat meer tijd nodig. Voordat de logo voorstellen aan jou als klant gepresenteerd worden heeft je ontwerp talloze keren het lettertype en de kleuren veranderd en daarin verschillende combi’s geprobeerd om te zien wat er dan zo perfect bij jouw bedrijf past. Misschien is alles zelfs wel een keer in de prullenbak gegooid en moet er weer opnieuw begonnen worden. Je ontwerper is dus net zo lang aan het spiegelen, roteren, vervormen en weggooien totdat er iets is wat perfect past bij de uitstraling van je bedrijf.
Connecting the dots of ingevingen?
Het ontwerpproces van een logo is slechts voor een deel echt te verklaren. Soms is het een kwestie van connecting the dots. Maar je hebt ook nog te maken met plotselinge ideeën, onverwachte associaties, ingevingen. Dit zijn dingen die je niet altijd kunt ‘bedenken’ dit soort ideeën komen op op de gekste momenten: midden in een gesprek, ’s avonds voor het slapengaan, in de auto of al pratend met een collega. Soms komen briljante ideeën gewoon onverwachts en zijn ze niet te verklaren. Gelukkig ben ik zelf praktisch en nuchter genoeg om zo’n idee alleen te gebruiken als het bijdraagt aan de ideeën en de uitstraling van het bedrijf. Daarnaast moet een logo aan nog wat praktische eigenschappen voldoen.
Een goed logo:
- is afgestemd op de doelgroep;
- onderscheidt het bedrijf van anderen;
- is eenvoudig en herkenbaar en gemakkelijk te onthouden;
- kan zelfs nog door een fax verstuurd worden;
- straalt de kernwaarden van het bedrijf uit;
- is schaalbaar op elk formaat;
- gaat zolang de visie van het bedrijf niet sterk verandert jaren mee.
Dus om nog even terug te komen op de reden waarom ik dit blog schreef, wat kost een logo of wat is het waard? Wat is het je waard om een sterkte en onderscheidende uitstraling te hebben? Wat is het je waard om direct de juiste klanten aan te spreken? Wat is het je waard dat potentiële klanten en andere doelgroepen je serieus nemen en wat is het je waard dat je een ‘gezicht ‘ hebt wat je de komende 7 tot 10 jaar kunt gaan gebruiken?
You tell me…