Vraag het op Facebook en je krijgt duizend antwoorden: om gek van te worden. Vraag het je collega’s, je familie tijdens die verjaardag, je vrienden:
Hoe vind je dit logo? Welk logo moet ik kiezen, wat denk jij?
De antwoorden variëren van ‘Geweldig’ tot ‘Bluhhh’, vaak nog aangevuld met ‘ik zou voor A gaan, en dan een beetje van B daar-en-daar, maar dan in roze’, ‘En misschien nog een huisje erbij, je bent toch makelaar?’ of ‘Bel eens met X, die is echt leuk met tekenen’.
En eigenlijk kun je daar niks mee. Word je er niks wijzer van. Hoe komt dat toch?
Je logo is bedoeld om je merk neer te zetten, je bedrijf ‘smoel’ te geven. Je aanstaande klanten te trekken met de perfecte uitstraling – het heeft dus weinig zin in het wilde weg anderen te vragen naar hun mening, en al helemaal niet ze daar speciaal naar te laten kijken. Dat doet je klant immers ook niet?
Dat logo werkt op het onderbewuste van precies die doelgroep, en is daardoor meer dan een optelsommetje van de onderdelen. Een goed logo is iets heel anders dan alleen maar ‘mooi’. Het is een weergave van je bedrijfsidentiteit, een richtinggever voor de toekomst, een strategisch geconstrueerd beeld… Dus als je zelf voor de keuze staat: vraag het niet aan jan-en-alleman. Vraag het gewoon aan je ontwerper zelf: die verplaatst zich als geen ander immers in de beleving van jouw klant? Die smeedt dat samen met jouw visie en de doelen van je bedrijf? Die weet die hele mikmak vervolgens om te zetten naar het perfecte beeld?
Niet? Dan heb je misschien niet een echte ontwerper te pakken. Zeker als je koos uit een standaardverzameling logo’s voor weinig: kom eens langs, ik laat je graag zien hoe een logo wél werkt!