Vertrouwen bouwen op bevende aarde?

Hoe vaak heb ik die woorden niet gebruikt tijdens brainstorms met klanten? Het kost tijd om het vertrouwen te winnen van jóuw klanten, en dat doe je natuurlijk door kwaliteitswerk te leveren en ze nooit teleur te stellen. Bijna onmogelijke opgave soms, en we zijn lekker allemaal menselijk… Die teleurstellingen zijn er soms gewoon. En heel vaak doordat we te vaag doen, niet helder communiceren. Te snel denken dat de ander het ziet zoals wij.

Je ziet het ook als je iets anders uitstraalt dan je werkelijk bent: dat ‘haakt’ een beetje aan dat vertrouwen – er klopt iets niet. Zo gauw mensen daarover gaan twijfelen, ben je ze een beetje kwijt. En zolang ze twijfelen, stopt het proces van vertrouwen-bouwen eventjes, volgens mij.

Gedeukt vertrouwen

Vorige maand was ik in Kos, tijdens de aardbeving. En mijn leven ging letterlijk op z’n kop – en dat merk ik nog steeds. Ik ben blij dat alles goed is afgelopen. Maar ik merk ook dat mijn vertrouwen een optater heeft gekregen – niet het vertrouwen in mensen, reisorganisaties of heel diepzinnig ‘het leven in het algemeen’, dat kun je allemaal overdenken. Wat ik voel, zit heel diep in mijn lijf, in mijn onderbewustzijn geworteld misschien zelfs: blijkbaar vertrouw ik de aarde niet meer. Elke trilling van een langsrijdende vrachtwagen roept een gevoelsherinnering op die mijn lichaam eerder herkent dan mijn verstand. Hoe raar is het allemaal: als er iets ‘vaststaat’ is het de grond wel toch? Niet dus.

Dubbele betekenis

Ik zou niet weten hoe ik aan dát vertrouwen kan bouwen, anders dan toestaan wat ik voel, het ervaren en verwerken op mijn eigen manier. En al werkend filosofeer ik erop los over het vertrouwen dat je opbouwt als bedrijf, en wat mijn rol daarin kan zijn. Heel bijzonder om te voelen hoe sommige woorden en begrippen ineens een andere lading kunnen krijgen.

Vond je dit interessant? Deel het gerust in je netwerk:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp