Wat heeft vormgeving met acquisitie te maken?

Danielle Looije

Voelt feilloos je identiteit als ondernemer aan kan deze omzetten in een krachtig beeld en doelgerichte communicatie.

Hobby's: documentaires, kleding maken en leuke dingen doen.

Vragen? mail@bureau-daan.nl of bel 06 1191 8576

Latest posts by Danielle Looije (see all)

Een tijdje terug, tijdens een gesprek met een fotograaf, liet ik vallen dat ik nogal eens acquisitiemailings kreeg van andere fotografen, en dat die regelmatig een soort antireclame zijn door de slechte vormgeving.

Dan mis je wat, kreeg ik te horen. Niet elke fotograaf is goed in communicatie… en dat betekent niet dat de fotografie slecht is. Ik moet bekennen dat ik nog steeds worstel met dat idee, omdat een fotograaf in mijn ogen juist een communicatiespecialist zou moeten zijn. Maar goed, ongetwijfeld kies ik ook juist het liefst dat soort fotografen uit om mee samen te werken. Ik vind de presentatie van het werk van sommige anderen soms zó slecht dat ik niet eens aan het bekijken van hun foto’s toekom…

Maar hij had wel een punt, al is het anders dan hij dacht. Ik vind dat een goede presentatie, in vormgeving en tekst, bijdraagt aan je marketing en sales: aan het jezelf in de markt zetten, aan het acquireren. Dus inderdaad: het zegt misschien niks over de kwaliteit van de foto’s, maar heel veel over dat ándere werk van je: het ondernemerswerk. Doe je dat slecht, dan straalt dat af op je foto’s, en zullen ze slechter beoordeeld worden door de mogelijke aanstaande klant. Terwijl ze met een goede, professionele vormgeving en foutloze, wervende tekst juist de aandacht krijgen die ze verdienen. En eigenlijk geldt dat natuurlijk niet alleen voor fotografen!

Wie dat soort werk aan de zijlijn niet als werk ziet, kan beter in loondienst gaan en dat ene stukje van het ondernemerschap aan een baas overlaten. Op die manier kun je je met hart en ziel aan je ‘echte’ vak overgeven. De andere manier is zélf professionals inschakelen natuurlijk, die bijvoorbeeld vormgeving en tekst voor je verzorgen. Net zoals ik de dingen die ik zelf niet leuk vind ook uitbesteed, normaal toch?

Wil jij je acquisitie via de mail onweerstaanbaar maken? Ik denk graag met je mee!

Gerelateerde berichten

Nooit meer klanten mislopen met een passende huisstijl!

  • Geeft jouw huisstijl je klanten het gevoel dat je de boot hebt gemist?
  • Schaam jij je voor je huisstijl?
  • Zijn je bedrijfsactiviteiten veranderd?
  • Denken klanten dat je goedkoop bent?
  • Moet je klanten steeds uitleggen wat je doet?
  • Heb je het gevoel dat je vorige ontwerper niet kon overbrengen wat je eigenlijk bedoelde?

Dan is dit eBook iets voor jou!


 

Reacties zijn gesloten.