Brief je ontwerper

Voordat je een vraag neerlegt bij je ontwerper is het handig op voorhand over een aantal zaken na te denken. Natuurlijk vraag ik je als ontwerper ook datgene wat nodig is om met het ontwerp aan de slag te kunnen, maar het is wel handig als we daar direct over kunnen sparren en concreet worden. Dat vergt dus wat pre-denkwerk, zoals ik het noem. Enkele zaken waar je op voorhand over na kunt denken: – je doelen – doelgroep(en) – kernwaarden en leg er rustig wat voorbeelden bij die je elders aanspreken.

Samen kunnen we er verder over nadenken of dit het doel is wat bij de communicatie-uiting past die je in gedachten hebt en uiteraard … welke doelgroep hoort hierbij? Hoe zou deze doelgroep benaderd willen/moeten worden en daar hebben wij de ervaring dan weer mee. Ook kijken we meteen of je uiting wel past bij hoe je doelgroep aangesproken wil worden. Bedenken we iets waarvan het belangrijk is dat er actie op ondernomen wordt of wil je iets strooibaars wat in de prullenbak beland?
Of met andere woorden … welk effect moet het hebben op je doelgroep? Wil je ze verrassen? Informeren? Aan het denken zetten?

Je kernwaarden! Maximaal 5 woorden die passen bij wat je wilt uitstralen met je bedrijf en dus met je ontwerp. Waarom maximaal 5? Hoe meer kernwaarden je hebt hoe lastiger het wordt om over te brengen op je doelgroep, hoe vager je boodschap zal worden, hoe minder effect het zal hebben. Denk ook aan voorbeelden bij je kernwaarden. Natuurlijk weet ik wat klassiek en modern is, jij weet dat ook, maar de vraag is of onze referentiekaders hetzelfde zijn. Op deze manier komen we daarachter en als je dit echt serieus wilt aanpakken kun je zelfs een moodboard maken.

Vertel wat er in je hoofd zit. Je hebt een idee, dit komt waarschijnlijk ergens vandaan, heb je dit ergens anders gezien? Wat heeft je geïnspireerd? Neem het mee, zodat ik er ook eens naar kan kijken en mijn mening erover kan geven.

Dit zijn kort wat vragen om eens wat dieper op in te gaan. Vraag je ontwerper ook altijd om een debriefing, zodat je zeker weet dat hij of zij heeft begrepen wat je hebt verteld. Hulp nodig?

Vond je dit interessant? Deel het gerust in je netwerk:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp