in Communicatie

Communicatie of miscommunicatie?

De meeste mensen gaan ervan uit dat ze goed communiceren. De ene praat en de ander luistert, toch? Ik merk dat ik zelden de vraag krijg, zeker bij een wat uitgebreider of diepgaander gesprek, of het allemaal helder is zoals het is uitgesproken. Toch zou dat geen kwaad kunnen, want de meeste problemen en (zakelijke) conflicten zijn gebaseerd op een vorm van miscommunicatie.

Kies je kanaal

Bij communicatie is het van belang dat je het juiste kanaal kiest. Daar waar je kort iets zakelijks kunt melden (bijv. feitelijkheden of bevestiging van reeds gemaakte afspraken), is e-mail meer dan prima. Ken je iemand goed en prefereert deze persoon whatsapp, dan kan je dat ook gebruiken. Hoewel e-mail algemeen geaccepteerd is, geldt dit niet voor whatsapp als communicatiekanaal. Verifieer dit vooraf als je van plan bent dit kanaal te gebruiken.

Het spreekt voor zich dat als er over en weer misverstanden lijken te ontstaan je de telefoon pakt. Dat het voor zich spreekt is overigens niet een algemeen gegeven, want via andere kanalen schieten dit type berichten soms over en weer. De kans dat misverstanden in conflicten veranderen is dan zeerwel aanwezig. Wat daaraan ten grondslag ligt is angst om in emotie te schieten als je iemand aan de lijn hebt en e-mail of whatsapp is dan wat veiliger. Een andere reden is vaak conflict vermijdend gedrag. Maak de boog om het mogelijke conflict zo groot mogelijk … maar ja, je lost het op deze wijze zelden goed en snel op. Bovendien is het niet erg professioneel.

Verwachtingspatroon

Belangrijk bij communicatie is elkaars verwachtingspatroon (leren) kennen. Als je weet dat iemand nogal ongeduldig van aard is, is het extra belangrijk doorlooptijden extra goed te vermelden. Als iemand het liefste alles over de schutting gooit, is het goed concreet aan te geven wat je wel en wat je niet doet. En zo zijn er nog verschillende voorbeelden te noemen.

Ken je iemand nog niet goed, dan moet je zorgen dat je het verwachtingspatronen duidelijk naar elkaar uitspreekt. Op deze wijze kan je helder afstemmen wat wel en wat niet mogelijk is en voorkom je in een later stadium mogelijke misverstanden. Is dat confronterend? Ja, in sommige gevallen wel. Echter, als je duidelijke uitleg geeft én de reden waarom, dan is dat mogelijk confronterende eigenlijk helemaal niet zo confronterend.

Kijk in de spiegel

Ook bij communicatie moet je regelmatig in de spiegel durven te kijken en bedenken dat als er iets dreigt mis te lopen, wat jij eraan kunt doen. Daarnaast is en blijft het belangrijk dat je uitgaat van het gegeven “Behandel anderen zoals je door hen behandeld wilt worden”. In iedere situatie is respect over en weer belangrijk.

 

Delen
Deel dit bericht
URL gekopieerd
Berichten
Laat ons weten wat jij ervan vindt

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

een + 5 =

Danielle Looije trots op haar ontwerpen

"Mijn passie is om iets te bedenken wat ik té goed vind om weg te geven"

​Mijn naam is Daniëlle Looije. Ik heb (waarschijnlijk net als jij) flink geworsteld met mijn ontwikkeling en daarmee de positionering van mijn bedrijf. Onderhand heb ik alles op de rit en help ik ook graag jou om je uitstraling te organiseren. Want mijn werk is pas klaar als jij naar buiten uitstraalt, wat je van binnen bent.

Laatste Vlogs
Nieuwsbrief

Naar boven

Download het gratis eBook

  • Vinden klanten je te duur?
  • Weet niemand wat je doet?
  • Krijg je aanvragen van klanten die niet bij je passen?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang GRATIS het eBook
Naam: E-mail:

Privacyverklaring

Loop nooit meer klanten meer mis met een passende huisstijl! Download het eBook.

%d bloggers liken dit: