in Visuele identiteit

Daan vs goedkope ontwerpsites

Hoe waardevol ben jij voor je klant?

Laatst kwam ik een discussie tegen op Facebook waar ik nogal van schrok. Het was een ondernemersgroep waarin advies werd gevraagd voor het ontwerpen van een logo. Tot mijn schrik was 90% van de reacties een aanbeveling voor goedkope ontwerpsites waar je voor € 100,- een wedstrijd kan neerzetten en zo je logo kan laten ontwerpen. Dit zijn prijzen waar wij natuurlijk niet tegenop kunnen, de waarde van deze ontwerpen ligt dan ook wel heel anders. Dit zijn discussies waar ik al niet meer aan mee doe. Het vreemde is dat je ondernemers niet hoeft te vertellen dat ze zich niet kunnen presenteren in een broek die 4 maten te groot is,  maar dat sommige zich blijkbaar wel durven te presenteren met een visuele identiteit die totaal niet past, bij wat ze doen en wie ze zijn. Als professional wil je er toch totaal goed uitzien? Qua persoonlijke én zakelijke uitstraling?

Verschillen tussen werkwijze

Bij een dergelijke site maak je zelf je briefing, maar heb je zelf wel een juist beeld van wie je bent en wat je wilt uitstralen? Ik ben van mening dat je NOOIT een ontwerp kunt gaan maken op basis van een schriftelijke briefing. Een ontwerp is namelijk ook een stukje gevoel wat overgebracht moet worden, dit gevoel heeft de ondernemer en geloof mij als ik zeg dat het heel moeilijk is om dit op papier te verwoorden, zeker als je geen achtergrond als tekstschrijver hebt. Ik weet in een eerste gesprek altijd bepaalde uitspraken van mijn klanten te filteren die belangrijk zijn voor de identiteit en waar ze zelf nog nooit bij hebben stilgestaan of uitzonderlijke werkwijzes te herkennen die voor de ondernemer een dagelijkse gewoonte zijn. Staat dit dus niet in je briefing is dit een gemiste kans om jezelf scherp te positioneren.

Praktische risico’s

Wij gebruiken geen illegale lettertypes of afbeeldingen. We jatten geen ideeën van de concurrent en we zijn er om je te behoeden van een verkeerde keuze. We gaan altijd een laag dieper dan de vraag die wordt neergelegd en we houden rekening met de doelgroep die aangesproken gaat worden. Zo ben je dus altijd verzekerd van een perfect passend ‘colbertje’.

Delen
Deel dit bericht
URL gekopieerd

Danielle Looije trots op haar ontwerpen

"Mijn passie is om iets te bedenken wat ik té goed vind om weg te geven"

​Mijn naam is Daniëlle Looije. Ik heb (waarschijnlijk net als jij) flink geworsteld met mijn ontwikkeling en daarmee de positionering van mijn bedrijf. Onderhand heb ik alles op de rit en help ik ook graag jou om je uitstraling te organiseren. Want mijn werk is pas klaar als jij naar buiten uitstraalt, wat je van binnen bent.

Categorieën
Laatste Vlogs
Nieuwsbrief

Naar boven
%d bloggers liken dit: