De effectiviteit van design

Effectitiveit van design

Het effect wat design heeft op de lancering van je nieuwe product of dienst, hoef je mij niet uit te leggen. Toch hoor ik nog vaak ondernemers zeggen: “Ja, logisch dat je het belangrijk vind. Het is je vak!” Maar is dat écht zo? Vind ik het belangrijk omdat het mijn vak is? Een goed design past bij mij als persoon. Als ik in de winkel sta zie ik in één oogopslag welke producten wel en niet voor mij bedoeld zijn.
Nu ben ik eens gaan Googlen naar wetenschappelijk onderzoek over de effectiviteit van design. Misschien kun je het van mij aannemen. Niet omdat ík het zeg, maar omdat het wetenschappelijk bewezen is.

Wat in het onderzoek naar voren komt, is de vrijheid in design. Daar was ik op dit moment niet echt naar op zoek, maar het is wel iets waar ik in de praktijk vaak tegenaan loop. Daarom stel ik de volgende vraag nogal eens aan mijn opdrachtgevers: “Wil je dat ik maak wat jij in je hoofd heb of krijg ik de vrijheid om er zelf mee aan de slag te gaan?”
Uit het onderzoek blijkt namelijk ook dat hoe meer vrijheid je de ontwerper geeft, hoe sterker de ontwerpen zullen zijn. Dit heeft te maken met kaders die je als opdrachtgever (onbewust) oplegt als je in je briefing te specifiek gaat benoemen wat voor kleuren je wilt, wat voor lettertypes je zou willen zien en welke vormen daarbij horen. Natuurlijk kun je dit als opdrachtgever altijd aangeven, maar wees je wel bewust van de vrijheid in de ontwerpen die je ‘afpakt’.

Het betrekken van ontwerpers bij de ontwikkeling van de website of huisstijl van een bedrijf, versterkt het imago van het bedrijf op vlakken zoals maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef, emotionele aantrekkelijkheid, financieel succes en goed werkgeverschap.

Erg opmerkelijk vind ik dat uit het onderzoek blijkt dat het betrekken van bestaande klanten geen positieve invloed heeft op het eindresultaat. Dit komt omdat ontwerpers meer bezig zijn met innovatie en bestaande klanten daarentegen zich meer bezig houden met de productkenmerken en functionaliteit waarmee ze al bekend zijn.
Dit is eigenlijk een onderdeel wat ik niet veel heb uitgesproken, maar wat ik wel vaak meeneem in mijn ontwerpen. Als ontwerper ken je namelijk alle ins en outs van het product en heb je het vermogen om ‘the sky as the limit’ te nemen. Het is in een ontwerpproces ook zo dat de meest voor de hand liggende ontwerpen het eerste komen. Pas als je deze eerste fase in het ontwerpproces voorbij bent, kom je met veel meer verrassende ideeën. Dit is ook de reden waarom ik vaak mijn ontwerpen een paar dagen later opnieuw beoordeel en er nog eens kritisch naar kijk.

Meer lezen over het onderzoek? Klik hier.

Delen
Deel dit bericht
URL gekopieerd

Danielle Looije trots op haar ontwerpen

"Mijn passie is om iets te bedenken wat ik té goed vind om weg te geven"

​Mijn naam is Daniëlle Looije. Ik heb (waarschijnlijk net als jij) flink geworsteld met mijn ontwikkeling en daarmee de positionering van mijn bedrijf. Onderhand heb ik alles op de rit en help ik ook graag jou om je uitstraling te organiseren. Want mijn werk is pas klaar als jij naar buiten uitstraalt, wat je van binnen bent.

Categorieën
Laatste Vlogs
Nieuwsbrief

Naar boven
%d bloggers liken dit: