in Online

De fysieke winkel versus de webshop

Usability tips

Dat het aantal fysieke winkels terugloopt in verband met een toenemend aantal webshops, is niets nieuws.  Behalve de ambachtelijke winkel met bijvoorbeeld lokale producten of de winkel die ook een onlineversie heeft, redden niet heel veel winkels het meer. Daarmee niet gezegd dat het voor de webshop “appeltje-eitje” is om succesvol te zijn. Ik heb eens wat mensen enkele vragen voorgelegd, waarom toch die fysieke winkel en waarom de webshop. De antwoorden zijn soms verrassend en soms voor de hand liggend.

Gemak van online of toch advies in de fysieke winkel?

Online kopen geeft een stuk gemak. Denk hierbij aan een bekend product dat je online kunt vergelijken en kunt bestellen, maar ook aan kleding of schoenen. Niet zelden bestellen mensen een product in verschillende maten en met het comfort thuis, wordt er bekeken wat past en goed staat versus wat weer teruggaat. Dat geeft de posterijen enorm veel werk en ze bieden steeds vaker “oplossingen” om iets te passen en direct weer mee terug te geven aan de man of vrouw van de post. Maar juist de rust van thuis alles bekijken en het overdenken iets wel of niet te kopen, geeft de doorslag. De vraag is dus of de meneer of mevrouw van de post die op je retourpakketje wacht, een succes gaat zijn.

Daarentegen heeft de man of vrouw met bijvoorbeeld een moeilijke (schoen) maat, wellicht wel baat bij de fysieke winkel. Sterker nog, er zijn mensen die aangeven dat ze een stukje advies wel op prijs stellen. Hierbij wordt wel de kanttekening gemaakt dat er ook personeel in de fysieke winkel is die je naar de mond praat, want dan is de kans op een verkoop groter. De onlineshop met een telefonische service is wellicht wat afstandelijker, maar ook minder dwingend om op een verkoop aan te sturen. Wordt het toch te gortig, dan beëindig je telefonisch eenvoudiger een gesprek dan wanneer je in de fysieke winkel staat. Tenslotte heeft de online shop ook de prettige mogelijkheid om een reminder, een favoriet of een wensenlijst in te stellen Allemaal zaken die het de mens gemakkelijker maken.

Afrekenen wat je ziet

Een voordeel van de fysieke winkel is voor toch nog wel een aantal mensen het gegeven dat je afrekent wat je fysiek in je handen hebt gehad. Online heb je één of enkele foto’s gezien en zeker als je nog niet eerder ergens online gekocht hebt, is het spannend. Je rekent af en komt je pakketje wel en als het niet goed is, krijg je dan je geld terug.

Dan kan de wetgeving wel oké zijn, maar sommige online verkopers vegen daar de billen mee af en moet je haast een consumentenrubriek benaderen om je geld terug te krijgen. Het wordt al wat gemakkelijker als je achteraf kunt betalen. Hier moet je wel bij opletten dat het niet gaat om een kredietfaciliteit, maar je gewoon direct afrekent wat je gekocht hebt. Bij een kredietfaciliteit word je geregistreerd, want dat moet, én betaal je meer. Soms zijn mensen zich er niet eens bewust van, zo blijkt.

Hoe winkel je dus…

Het is goed na te denken op welke wijze je het prettigst winkelt en hoewel ik persoonlijk niet verwacht dat er zometeen geen fysieke winkels meer zijn, zal de markt voor de fysieke winkel wel heel specifiek worden. Maakt online shoppen “het winkelen” minder gezellig, want je zit immers achter je laptop? Mogelijk, ook al doe je dit met een lekker kopje koffie of een wijntje. Komt daar niet iets anders voor in de plaats? Mogelijk, het koop-en-verkoopproces is al zo oud als de mens en eigenlijk altijd onderhevig aan verandering. In die zin dus niets nieuws onder de zon. Ben je aanbieder, dan is het goed je diezelfde vragen te stellen en in de huid van je potentiële klanten te kruipen. Op deze wijze kan je je (online)shop optimaal inzetten en behandel je je klanten zoals je zelf behandeld zou willen worden, want dat zou toch het uitgangspunt moeten zijn.

Delen
Deel dit bericht
URL gekopieerd
Berichten
Laat ons weten wat jij ervan vindt

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

acht + zestien =

Danielle Looije trots op haar ontwerpen

"Mijn passie is om iets te bedenken wat ik té goed vind om weg te geven"

​Mijn naam is Daniëlle Looije. Ik heb (waarschijnlijk net als jij) flink geworsteld met mijn ontwikkeling en daarmee de positionering van mijn bedrijf. Onderhand heb ik alles op de rit en help ik ook graag jou om je uitstraling te organiseren. Want mijn werk is pas klaar als jij naar buiten uitstraalt, wat je van binnen bent.

Laatste Vlogs
Nieuwsbrief

Naar boven

Download het gratis eBook

  • Vinden klanten je te duur?
  • Weet niemand wat je doet?
  • Krijg je aanvragen van klanten die niet bij je passen?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang GRATIS het eBook
Naam: E-mail:

Privacyverklaring

Loop nooit meer klanten meer mis met een passende huisstijl! Download het eBook.

%d bloggers liken dit: