De gevaren van een verouderde huisstijl

Als je een bedrijf begint denk je ook meestal na over je huisstijl, hoe ga je jezelf naar buiten presenteren. In sommige gevallen doe je dit zelf of je huurt hier iemand voor in. Maar wat als je al jaren dezelfde huisstijl hebt en daar nooit meer iets aan hebt gedaan? Wat zijn hier de gevaren van?

Verkeerde uitstraling

Elk bedrijf ontwikkeld zich. De eerste 5 jaar van je bedrijf zal dit het snelste gaan, daarna wordt het als het goed is stabieler. Als je aan het begin van die 5 jaar je huisstijl hebt laten ontwikkelen is het goed om daar eens naar te kijken. Heeft je huisstijl nog de uitstraling waar je voor staat? Je bent begonnen als onervaren ondernemer, net klaar met een opleiding. Maar na 5 jaar heb je je ontwikkeld en ben je een echte professional geworden. Straalt je huisstijl dit ook uit? Of krijg je alleen nog maar mensen die je beoordelen op je prijs?

Verkeerd verwachtingspatroon van de doelgroep

Zoals hierboven ook al een beetje beschreven staat, je doelgroep heeft misschien een verkeerde indruk. 10 jaar geleden stond je voor die snelle service, maar vandaag de dag kun je dat niet meer waarmaken,  omdat je wellicht gespecialiseerd bent in uitgebreid onderzoek en dit meer tijd kost. Je klanten hebben een verwachting en hier voldoe je niet aan. Dit kan je klanten kosten. Verwachtingen zijn prima, maar zorg ervoor dat je altijd net dat beetje meer levert dan wat de klant verwacht.

Onduidelijke communicatie

Je komt erachter dat je op netwerkbijeenkomsten moet gaan uitleggen dat dit eigenlijk op je kaartje staat maar dat het eigenlijk niet meer zo gaat. Je gesprekspartner raakt hierdoor in de war omdat je communicatie niet helder is. Op deze manier zal je niet snel onthouden worden en dit is zonde van je netwerkinspanningen. Ook als je merkt dat je gebeld wordt met vragen die niet relevant zijn voor je producten of dienstverlening. Dit is ook een teken van communicatie die blijkbaar niet past bij je bedrijf.

Je bedrijf groeit niet meer!

Deze elementen vormen dus uiteindelijk hobbels op de weg als je wilt groeien met je bedrijf. Je krijgt ontevreden klanten met andere verwachtingen, in deze tijd had je klanten kunnen helpen die wél bij je passen. Potentiële klanten loop je mis, omdat ze niet precies weten of jouw bedrijf bij hun past. Kortom, reden genoeg om je huisstijl eens onder de loep te nemen!

Wil je eens sparren over je huisstijl?

Vond je dit interessant? Deel het gerust in je netwerk:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp