in Communicatie

De ICT wil alleen zijn concurrent als klant

ICT gebruikt te veel vakjargon, klanten begrijpen dat niet

Kijk maar eens naar de websites van ICT bedrijven. De termen als ‘Hosted VoIP’, ‘Managed Services’ en Cloud oplossingen vliegen je om de oren. Maken ICT bedrijven hun websites voor hun klanten of voor hun concurrenten? Concurrenten zullen waarschijnlijk direct begrijpen wat er wordt aangeboden. Nu weet ik onderhand wel wat deze termen betekenen, omdat ik onderzoek heb gedaan voor mijn blog. Ik vraag me alleen af hoeveel mensen gemiddeld kunnen uitleggen wat een Hosted VoIP is en of ze überhaupt weten dat ze het nodig hebben. Wat voor termen worden er op Google gezocht als mensen een Hosted VoIP nodig hebben, Hosted VoIP? Of zoekt je klant eerder naar: goedkoper bellen, telefooncentrale installeren, thuiswerkplek telefonie?

Wat ik hiermee wil zeggen is dat in de ICT vooral veel vakjargon wordt gebruikt en dat er niet zo zeer in de taal van de doelgroep wordt gesproken. De beste resultaten zijn te behalen in de doelgroep op een juiste manier aanspreken, zodat ze direct begrijpen wat je bedoelt en er vertrouwen in hebben dat jullie bedrijf een oplossing heeft voor het probleem. Je kunt namelijk beter spreken in voordelen voor de klant. Wereldwijd bereikbaar? Makkelijke thuiswerkplekken? Binnen één klik geïnstalleerd? Voordelige telefonie? Makkelijk uitbreidbaar. Vermijd daarbij wel het woord ‘oplossingen’ want dit woord op zich zegt namelijk nog helemaal niets.

Er zijn wel meer branches en bedrijven waar te veel wordt gepraat in vakjargon, maar de ICT branche is hier wel echt een koning in. Ik kom dit op bijna 80% van alle websites in de ICT tegen en denk dat hier nog heel veel winst te behalen is. Uiteindelijk is het namelijk de bedoeling dat je je klant een oplossing aanbied voor zijn specifieke probleem. Of dat dat een Managed Services of een Cloud oplossing is, dat is in eerste instantie nog niet zo belangrijk. De klant heeft pijn of een verlangen en deze moet ingevuld worden.

Wil je eens sparren over je communicatie? Vul het formulier in en maak kans op een spar-sessie.

Delen
Deel dit bericht
URL gekopieerd

Danielle Looije trots op haar ontwerpen

"Mijn passie is om iets te bedenken wat ik té goed vind om weg te geven"

​Mijn naam is Daniëlle Looije. Ik heb (waarschijnlijk net als jij) flink geworsteld met mijn ontwikkeling en daarmee de positionering van mijn bedrijf. Onderhand heb ik alles op de rit en help ik ook graag jou om je uitstraling te organiseren. Want mijn werk is pas klaar als jij naar buiten uitstraalt, wat je van binnen bent.

Categorieën
Laatste Vlogs
Nieuwsbrief

Naar boven
%d bloggers liken dit: