in Visuele identiteit

Bedrijfsontwikkelingen onder de loep

Het is alweer één of meerdere jaren geleden dat je bent begonnen met je bedrijf en hierbij je storytelling of bedrijfscommunicatie hebt laten maken. Daarop is een huisstijl ontworpen die je nu gebruikt voor al je communicatie-uitingen. Want je uitstraling vind je belangrijk. Maar hoe zinvol is het om je huisstijl eens door een buitenstaander te laten checken? Je onderneming is iets wat (als het goed is) niet stilstaat, deze is ongetwijfeld volop in ontwikkeling.
Maar hoe zit dat dan met je huisstijl en al je uitingen? Is dit ook nog in ontwikkeling of staat deze stil sinds het oorspronkelijk afgeleverde ontwerp?

Het kan natuurlijk niet de bedoeling zijn dat je binnen een paar jaar je huisstijl alweer geheel moet laat aanpassen. Maar wat je wel in de gaten moet houden, is je strategie. Enkele voorbeeldvragen die je jezelf kunt stellen:

  • Waar sta ik nu met mijn bedrijf en moet er misschien iets aangepast worden om die iets verlegde focus meer te benadrukken?
  • Je hebt bijvoorbeeld gemerkt dat jouw gedrevenheid iets is wat steeds meer naar voren komt in je werk, misschien zinvol dit in je huisstijl te verwerken?
  • Is die kleur paars toch nét even te kinderachtig en zou hij een tintje donkerder kunnen om mee te nemen in je professionaliseringsslag?

Je huisstijl kun je namelijk mee laten groeien in de ontwikkeling van je bedrijf. Zinvol dus om ééns per jaar een huisstijl-check te laten doen. Dit kun je doen met je eigen ontwerper, maar dit kun je ook doen met een frisse blik. Hoe komt jouw huisstijl op een andere ontwerper over, is dat de bedoeling? Of zijn er nog wat verbeterpunten?

Onderwerpen die in zo’n gesprek aan bod komen:

  • Hoe zien je drijfveren er nu uit? Hoe was dit vorig jaar?
  • Hoe ziet je doelgroep er nu uit? Hoe was dit vorig jaar?
  • Welke kernwaarden zijn het belangrijkste in je onderneming? Hoe was dit vorig jaar?
  • Welke 3 klanten zijn het meest gelukkig en waarmee zijn ze dan zo gelukkig? Hoe was dit vorig jaar?
  • Hoe zit het met je toekomstplannen? Hoe was dit vorig jaar?
  • Wat was je gewenste imago? Hoe zien klanten dit nu?
  • Is er iets veranderd in je concurrentiepositie?
  • Moet je je focus misschien iets verschuiven om je beter te kunnen onderscheiden?
  • Welke communicatiemiddelen gebruik je nu? Passen die bij de waarden van je bedrijf?

Al met al heel wat zaken om over na te denken. Zorg ervoor dat je bedrijf en je huisstijl niet in slaap sukkelen, want stilstand is achteruitgang. Juist in deze tijd is het hét moment om je te onderscheiden. Waarom willen klanten nu precies met jou werken?

Delen
Deel dit bericht
URL gekopieerd

Danielle Looije trots op haar ontwerpen

"Mijn passie is om iets te bedenken wat ik té goed vind om weg te geven"

​Mijn naam is Daniëlle Looije. Ik heb (waarschijnlijk net als jij) flink geworsteld met mijn ontwikkeling en daarmee de positionering van mijn bedrijf. Onderhand heb ik alles op de rit en help ik ook graag jou om je uitstraling te organiseren. Want mijn werk is pas klaar als jij naar buiten uitstraalt, wat je van binnen bent.

Categorieën
Laatste Vlogs
Nieuwsbrief

Naar boven
%d bloggers liken dit: