De opmaak van teksten

Teksten zijn belangrijk in je communicatie. Je teksten door een goede tekstschrijver te laten schrijven, zorgt ervoor dat je identiteit doorgetrokken wordt in je communicatie. Vervolgens wordt je doelgroep op een juiste manier aangesproken. Het belang is evident, maar wat nu als je veel te vertellen hebt en dit uit zich in een grote lap tekst? Wil je het dan niet aantrekkelijker maken om te lezen?

Allereerst is het belangrijk om te weten dat er verschillende soorten lezers zijn. Het is belangrijk om in je teksten en in je vormgeving dus rekening te houden met deze doelgroepen. Niet iedereen leest informatie van het begin t/m het einde. Er zijn ook lezers die koppen scannen of zoeken naar woorden in de tekst.

Motorische lezers
Langzame lezers, lezen in hetzelfde tempo waarin ze spreken en gebruiken vaak hun lippen. Ze hebben een lager tempo en daarom is hun begrip van tekst vrij laag.

Horende lezers
Deze lezers spreken in hun hoofd de woorden uit, zonder gebruik te maken van lippen, tong of stembanden. Horende lezers zijn meestal ervaren lezers en hebben een enorme grote woordenschat, waarmee ze dus snel woorden kunnen herkennen.

Visuele lezers
Deze lezers vocaliseren nauwelijks of niet. Ze kunnen veel lezen omdat ze een aantal woorden tegelijk lezen in woordgroepjes. Dit zijn zeer snelle lezers.

Om dus rekening met deze doelgroep te houden is het belangrijk om je teksten goed vorm te geven. Duidelijk vormgegeven titels, kopjes witregels toevoegen en duidelijke opsommingen maken. Dit maakt de teksten uitnodigender en makkelijker om te lezen voor verschillende type lezers.

Vond je dit interessant? Deel het gerust in je netwerk:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp