Doe dat nou toch niet!

Het werd tijd om eens een lijstje te maken met veel voorkomende communicatieblunders en hoe je ze om kunt vormen naar een communicatie-succesje. Ik kom in de praktijk nogal eens wat blunders tegen en ik vind dat dat maar eens afgelopen moet zijn!

1. Gebruikers welkom heten

Welkom op onze website, wij hebben 40 jaar ervaring in….. NEE! Mensen heet je geen welkom op de website, mensen moeten zich welkom voelen. Daarnaast leuk dat je 40 jaar ervaring hebt, maar wie zegt dat je je werk al 40 jaar goed doet? Niet doen dus. Wat je wel doet is ervoor zorgen dat je je doelgroep kent en deze direct aanspreken op het doel waarom ze binnenkomen op je website. Ze moeten namelijk binnen 3 seconden vinden, waar ze naar zochten, anders zijn ze alweer weg.

2. Website ombouwen tot folder

Je website omvormen tot informatieve folder. Als ik iets zinloos vind is dat het wel. Want waarom maak je een folder waarin precies hetzelfde staat als op je website? Denk eens na over wie je je folder gaat geven en welke informatie deze mensen nodig hebben. Zo kun je ervoor zorgen dat je iets interessants meeneemt. Voor meer informatie kun je ze natuurlijk altijd nog doorverwijzen naar je website.

3. Een app willen laten maken

Mobiele telefoons gebruiken we de hele dag en we willen graag een app voor ons bedrijf. Want iedereen heeft dat! Wat heb je met een app te bieden? Apps zijn alleen effectief als ze een gebruiker verder helpen met dagelijkse dingen zoals bijvoorbeeld buienradar of je boodschappenlijstje. Jouw klanten hebben vast niet wekelijks of maandelijks de behoefte om jouw app te bezoeken als daar niets bijzonders te vinden is. Wat je natuurlijk wel kunt doen is je huidige website responsive maken. Responsive betekent dat je website zich aanpast aan het formaat van je gebruiksapparaat. Zo kunnen gebruikers je website dus makkelijk ook gebruiken op hun telefoon.

4. Read before you tweet

Laatst stuurde ik een tweet over hoe lekker de stroopwafels hier op de markt zijn. Krijg ik direct een reclame bericht van een stroopwafelverkoper in Limburg. Dat ze de allerlekkerste stroopwafels verkopen. Dit is een vrij zinloze actie. Want 1: twijfelt hij blijkbaar aan mijn smaak voor lekkere stroopwafels en 2: hoe groot is de kans dat ik ooit in Limburg kom en daar een stroopwafel ga halen omdat ze zélf beweren de lekkerste te verkopen? Hoe kun je daar dan wel op reageren? Vraag aan diegene wat de stroopwafel zo lekker maakt en ga in een écht gesprek met iemand in plaats van klakkeloos je reclame over de schutting te gooien.

5. Leuk elkaar ontmoet te hebben

Als je netwerkt ken je het euvel vast wel. De standaard mail. Geachte Henk, afgelopen woensdag hebben we elkaar daar en daar gesproken. Ik wil je graag nog een verder toelichting geven over mijn bedrijf en dan een heel copy+paste verhaal, waar je helemaal niet op zit te wachten. Natuurlijk snap ik dat een follow-up goed is voor je naamsbekendheid, maar zorg ervoor dat je weet waar je gesprek over ging en waar de behoeftes liggen van degene die je mailt. Dat je hem over iets mailt waaruit blijkt dat je ook oprecht geïnteresseerd bent in de persoon en niet waaruit blijkt dat je hem alleen maar interessant vindt omdat je je diensten of producten aan hem wilt slijten.

Vond je dit interessant? Deel het gerust in je netwerk:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp