in Communicatie

Do’s en don’ts van een webshop

Webdesign westland Den haag

We kopen massaal online en we willen het snel en eenvoudig kunnen bestellen én liefst morgen binnen. Steeds meer webshops spelen op het snelle leveren in, maar laten op de website zelf nogal eens steekjes vallen. Nu ontwerp ik ook regelmatig webshops én ben als consument ook een fervent fan van online aankopen. Wat moet je vooral niet en wat moet je vooral wel doen?

 

Ondoordringbare menustructuur

Om maar eens met de “don’ts” te beginnen staat bijna met stip op één, de webshop waar je niet eenvoudig je gewenste product kunt vinden. Een ondoordringbare menustructuur met onlogische benaming en indeling. Mensen willen in het menu duidelijk kunnen zien welke kan ze op moeten. En dan hebben we het nog helemaal niet over het werken met zoekwoorden. Logische termen voor een product en dan heel ergens anders uitkomen of de melding “sorry” krijgen. Dit, terwijl het gewenste product gewoon in de webshop staat. Dit zijn gemiste kansen.

De verwende mens wil op het scherm snel en een eenvoudig het product naar keuze vinden. Iets wat in dat kader ook een rol speelt, is de juiste productinfo. Niets is zo frustrerend om te denken dat je iets moois gevonden hebt en bij aflevering wijkt het af. Zo had ik laatst een grote plant en ik zocht daar een mooie buitenpot bij. Aangegeven welke diameter de pot moest hebben en jawel, maar liefst vijf stuks voldeden aan mijn gegevens. De voor mij mooiste besteld en bij binnenkomst kreeg ik een kleine hartverzakking, want het potje was liefst 8 centimeter in diameter kleiner. De informatie bij het product was dus niet juist vastgelegd.

 

Onduidelijk

Wat voor een webshop verder belangrijk is, is de fotografie. Een product moet goed gefotografeerd zijn en met de juiste belichting.  Voor sommige producten is meerdere goede foto’s plaatsen zeker een aanrader. Mocht iets niet goed op de foto over kunnen komen (soms kan de kleur bijvoorbeeld anders in beeld komen), zet er dan wat meer informatie bij. Dan geef je de potentiële klant zelf de keuze.

 

Traag trager traagst

In de hedendaagse snelle wereld willen we ook snel vinden wat we zoeken. Als je bij het aanklikken dat rondje maar ziet draaien, kan je dat een keer overkomen. Echter, aangetoond is dat als dit bij een webshop vaker plaatsvindt, dan haakt meer dan 65% van de potentiële klanten af. En eerlijk, ik snap dat ook wel. De techniek staat voor niets en als je om wat voor reden dan ook, een trage slecht bereikbare webshop hebt, dan verlies je daar klanten mee.

Natuurlijk kan je webshop een keer uit de lucht zijn, maar zorg dan op zijn minst dat je een provider hebt waar het probleem snel opgepakt én opgelost wordt. Immers, als de potentiële klant enkele keren een melding krijgt dat de webshop niet bereikbaar is, is de kans groot dat deze de volgende keer een andere webshop neemt.

 

Realistisch

Beloof ook geen zaken die je niet waar kunt maken. Een belangrijke in dit kader is de levertijd. Mensen rekenen op hetgeen je aangeeft. Als je de grootste bottlenecks wegneemt, eerlijk communiceert én potentiële klanten weten je te vinden, dan heb je een reële kans een webshop neer te zetten die toekomstperspectief heeft.

Delen
Deel dit bericht
URL gekopieerd
Berichten
Laat ons weten wat jij ervan vindt

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

een × 2 =

Danielle Looije trots op haar ontwerpen

"Mijn passie is om iets te bedenken wat ik té goed vind om weg te geven"

​Mijn naam is Daniëlle Looije. Ik heb (waarschijnlijk net als jij) flink geworsteld met mijn ontwikkeling en daarmee de positionering van mijn bedrijf. Onderhand heb ik alles op de rit en help ik ook graag jou om je uitstraling te organiseren. Want mijn werk is pas klaar als jij naar buiten uitstraalt, wat je van binnen bent.

Laatste Vlogs
Nieuwsbrief

Naar boven

Download het gratis eBook

  • Vinden klanten je te duur?
  • Weet niemand wat je doet?
  • Krijg je aanvragen van klanten die niet bij je passen?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang GRATIS het eBook
Naam: E-mail:

Privacyverklaring

Loop nooit meer klanten meer mis met een passende huisstijl! Download het eBook.

%d bloggers liken dit: