Een kijkje in de keuken van …. de grafisch ontwerper

Origineel huisstijl ontwerp westland

Ik krijg tijdens een intakegesprek nogal eens de vraag of ik wel voldoende informatie heb om aan de slag te gaan met het ontwerpproces. Niet zelden kijkt mijn klant me vervolgens met grote ogen aan, als ik zeg dat ik zo prima uit de voeten kan. Ik bedacht me dus dat het wellicht aardig is, het proces aan mijn zijde eens uit de doeken te doen.

Uit de doeken doen is aardig gezegd, maar hoe ver kom je daarmee? Dat vraag ik me direct af op het moment dat ik het op papier zet. Immers, het speelt zich voor een groot deel in mijn hoofd af. Maar ik ga toch een poging wagen. Het voorbereidingsproces behelst de ene keer meer dan de andere keer. Ik sommige branches ben is dusdanig ingeburgerd, dat het voor mij geen vragen meer oplevert. Dan beperkt het zich tot de klant specifiek. Is de branche (relatief) vreemd voor mij, dan spreekt het voor zich dat ik me ook meer in die materie verdiep.

Eindeloos verhaal

Overigens hoef ik niet alles te weten, want waar het mij om gaat is de klant. Ik wil van hem of haar horen wat de essentie is van de onderneming, wat zijn de kernwaarden, waar zit de passie en leg mij maar heel kort en bondig uit waarom ze jouw product of dienst af moeten nemen en niet die van de concurrent. Dat kort en bondig zeg ik er bewust bij, want in de loop der jaren heb ik geleerd dat ondernemers graag over hun onderneming vertellen. Dat begrijp ik best, maar het kan mij ook overvoeren. De gedachtegang van menig ondernemer is dat hoe meer ik weet, hoe beter ik het ontwerpproces in gang kan zetten. Maar die redenering is helemaal niet correct.

Soms kunnen vijf steekwoorden en een stuk passie meer zeggen dan een eindeloos verhaal. Wat er in mijn hoofd plaatsvindt is dat ik die steekwoorden, die passie, die drive, moet ervaren direct in mijn hoofd om kan zetten naar kleuren en vormen. Vaak tijdens het gesprek ontstaat er wat in mijn hoofd. Ik ben daar niet heel bewust mee bezig, maar op dat moment wordt er wel een basis in mijn hoofd gelegd. Wat ik dus opschrijf tijdens het gesprek, zijn die zo belangrijke steekwoorden.

Creatie

In mijn eigen creatieve omgeving begin ik met het vertalen, door middel van mijn handen, van wat er eerder in mijn hoofd heeft plaatsgevonden tijdens het gesprek. Ik probeer mogelijke vooroordelen en gebaande paden te omzeilen.  Ik haal die essentie van het gesprek weer naar boven en ga lagen leggen om die basis. Dat vertaald zich heel vaak in een bepaalde richting en dat wordt meestal mijn favoriete ontwerp. Het tweede ontwerp heeft wel dezelfde essentie, maar in de meerderheid van de gevallen “poets” ik er wel iets meer aan. Daarmee wordt het niet beter of slechter, maar raakt het voor mij de kern op een andere manier aan.

Zijn er voor mij geen do’s en don’ts? Hoewel ik open minded het gesprek in ga, kom ik in mijn voorbereiding natuurlijk wel eens zaken tegen die echt niet kunnen of zelfs mogen. Natuurlijk zit dit ook in mijn hoofd als ik het gesprek in ga en dat wordt automatisch meegenomen in het proces. Maar … ik ben ik en dus ga ik er in één van de twee ontwerpen ook wel eens dwars tegenin. Gewoon omdat dit zo voelt. Gelukkig heb ik ook veel klanten die dan toch voor dat gewaagde ontwerp gaan en stiekem vind ik dat erg leuk. Dat zal de rebel in mij wel zijn.

Ben jij benieuwd wat ik voor jouw bedrijf zou kunnen betekenen?

 

Delen
Deel dit bericht
URL gekopieerd
Berichten
Laat ons weten wat jij ervan vindt

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

17 − 6 =

Danielle Looije trots op haar ontwerpen

"Mijn passie is om iets te bedenken wat ik té goed vind om weg te geven"

​Mijn naam is Daniëlle Looije. Ik heb (waarschijnlijk net als jij) flink geworsteld met mijn ontwikkeling en daarmee de positionering van mijn bedrijf. Onderhand heb ik alles op de rit en help ik ook graag jou om je uitstraling te organiseren. Want mijn werk is pas klaar als jij naar buiten uitstraalt, wat je van binnen bent.

Laatste Vlogs
Nieuwsbrief

Naar boven

Download het gratis eBook

  • Vinden klanten je te duur?
  • Weet niemand wat je doet?
  • Krijg je aanvragen van klanten die niet bij je passen?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang GRATIS het eBook
Naam: E-mail:

Privacyverklaring

Loop nooit meer klanten meer mis met een passende huisstijl! Download het eBook.

%d bloggers liken dit: