Gebruik LSD voor een betere klantrelatie

Klanten worden kritisch. Klanten willen niet meer als nummertjes behandeld worden. Klanten zijn nét mensen! Daarom is het handig om ze ook als mensen te behandelen. Als je niet wilt dat ze bij je weglopen tenminste.

De tijd van je producten aanbieden en die bij mensen ‘door hun strot’ duwen is voorbij. Het is belangrijk dat je je klant begrijpt, zijn of haar verhaal kent en daarna op de behoeften inspeelt. Je kunt klanten namelijk wel dingen verkopen die ze uiteindelijk toch niet nodig hebben. De vraag is of jij of je klant daar iets mee opschiet?

Ik denk dat als je precies de wensen van de klant vervult, je niet alleen een tevreden klant hebt, maar ook een ambassadeur van je bedrijf. Alleen, hoe kun je erachter komen wie je klanten zijn en wat ze bezig houdt? Over het algemeen krijg je op de vraag ‘Hoe gaat het?’ altijd het antwoord ‘Goed’. Daar kom je niet veel verder mee.

Luisteren, Samenvatten, Doorvragen (LSD)

Tijdens gesprekken kun je door goed te luisteren erachter komen wie iemand precies is. Luister niet alleen naar wat de klant letterlijk zegt en vraagt. Probeer ook de vraag achter de vraag of opmerking te ontdekken. Als je klant bijvoorbeeld een uitspraak doet, vraag dan eens door naar wat de klant er precies mee bedoelt. Hij kan bijvoorbeeld iets professioneel noemen, maar wat houdt die professionaliteit dan in voor hem? Wat voor overtuiging zit er achter deze uitspraak? Wat zegt deze overtuiging over je klant?

Lees het volledige blog verder op Ondernemen op Hakken.

Vond je dit interessant? Deel het gerust in je netwerk:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp