in Ondernemen

Als geld je drijfveer is, ga je geen geld verdienen

Hoe waardevol ben jij voor je klant?

Ik heb een gesprek met iemand gehad en dit gesprek zette mij aan het denken. Ik had een kennismakingsgesprek met iemand die zijn diensten wilde introduceren en ik was benieuwd hoe hij dit zou insteken. Meestal vraag ik mensen naar hun ideale klant, zo ook in dit gesprek. Sommige ondernemers kunnen feilloos hun doelgroepen beschrijven, maar niet iedereen kan dat. Als ze het mij niet 123 kunnen vertellen dan vind ik het een uitdaging om er wat dieper op in te gaan en vragen te blijven stellen totdat ik een antwoord heb waar ik iets mee kan. Vaak beschrijf ik ook een ‘vervelende’ klant, dit triggert om na te denken over welke klanten dan wel ideaal zijn.

Deze gesprekspartner vertelde dat hij iedereen als klant zou kunnen hebben. Nieuwsgierig als ik ben, ben ik daar op door gaan vragen. Dus als ik iemand naar je doorstuur, die 10x per week aan de telefoon hangt en je bekogelt met allerlei vragen, dan is dat ook prima? Hij begint te lachen en zegt ‘Haha ja hoor, dat gaat hij alleen wel terug zien in de factuur.’ Ik was een beetje perplex van dit antwoord en op het moment zelf was ik nog niet zo scherp om er nog dieper op in te gaan, maar het heeft me wel aan het denken gezet. Dus je helpt de klant alleen omdat je er zelf beter van wordt, maar niet omdat je de klant écht ook wilt helpen?

Ondernemen doe je niet om geld te verdienen

Geld verdienen is namelijk een resultaat van het ondernemen en geen drijfveer. Als je drijfveer geld verdienen is, wat is dan je drijfveer nog als er genoeg geld binnen is? Ga je dan achterover zitten op je mooie bankje en trots zijn op dat je in je leven veel geld hebt verdiend? Geeft dit voldoening? Ik geloof dat iedereen hier is met een doel, niet het doel om er zelf beter van te worden, maar een doel om op je 80ste terug te kijken op je leven en te zien dat je mensen écht hebt geholpen en dat je in welke mate dan ook de wereld een stukje mooier hebt gemaakt. Dat je daar dan in de loop van de tijd (veel) geld mee hebt verdiend, dat is een resultaat ervan.

Alarm je zit in mijn irritatie-zone

Het bepalen van je ideale klant maakt ook je eigen leven een stukje leuker. Want laten we eerlijk zijn. Zou jij je meest irritante klant net zo aardig en vol begrip behandelen als je leukste klant? Ben je dan daarna net zo tevreden als het probleem is opgelost of valt er dan eerder een last van je schouders? Zou het resultaat hetzelfde zijn? Of gaat het stiekem toch ten koste van de kwaliteit die je wilt leveren als de klant in je irritatiezone zit?

Heb je je drijfveer nog niet gevonden?

Misschien denk je nu, mijn drijfveer is wel geld! Het gaat allemaal toch prima. Dan wil ik je uitdagen om eens wat dieper na te denken over je drijfveren, want iedereen heeft namelijk drijfveren, misschien heb je ze alleen nog niet ontdekt. Zullen we dat samen doen?

Delen
Deel dit bericht
URL gekopieerd

Danielle Looije trots op haar ontwerpen

"Mijn passie is om iets te bedenken wat ik té goed vind om weg te geven"

​Mijn naam is Daniëlle Looije. Ik heb (waarschijnlijk net als jij) flink geworsteld met mijn ontwikkeling en daarmee de positionering van mijn bedrijf. Onderhand heb ik alles op de rit en help ik ook graag jou om je uitstraling te organiseren. Want mijn werk is pas klaar als jij naar buiten uitstraalt, wat je van binnen bent.

Categorieën
Laatste Vlogs
Nieuwsbrief

Naar boven
%d bloggers liken dit: