in Ondernemen

Gooi je warme contact geen koude emmer water over zijn hoofd

Gooi je klant geen koude emmer water over zijn hoofd

Dit is een vraag die ik laatst kreeg van een klant. Ze had met haar product op een beurs gestaan en veel geïnteresseerde kopers gesproken. Daarvan heeft ze gelukkig de gegevens verzameld, maar dan is de beurs voorbij en dan? Ga je ze benaderen? Hoe ga je ze dan benaderen?

Ze vroeg mij om raad en had zelf het idee om alle gegevens in haar nieuwsbriefsysteem te zetten en deze allemaal een mailing te sturen. Dit is natuurlijk een optie, alleen wees je wel bewust dat je je warme contacten zo een emmer koud water over hun hoofd gooit. Waarom? Het contact is namelijk al warm, als je ze gaat spammen met onpersoonlijke informatie is je warme contact zo weer afgekoeld. Maar wat kun je dan doen?

Mijn advies zou zijn, wat past bij je? In eerste instantie zou ik namelijk zeggen bel het contact een week later op uit oprechte interesse. Om te vragen hoe de beurs is geweest, als je contact interesse heeft in je producten begint hij er zeker weten over en nadat je hebt geluisterd wat hij nodig heeft kun je een aanbod doen of een afspraak maken. Voor sommige is het lastig om na te bellen, ik ben ook zo iemand die dat lastig vind. Daarom zou je er ook voor kunnen kiezen om ze te benaderen via een persoonlijke e-mail. Bij oprechte interesse zal je contact daar namelijk ook op gaan reageren. Probeer niet gelijk je diensten of producten te verkopen, maar zorg ervoor dat je een verbinding aangaat. Vraag aan ze hoe ze de beurs hebben ervaren, of ze nog nuttige informatie hebben opgedaan en of ze van plan zijn om volgend jaar weer te gaan. Probeer erachter te komen wat hun behoeften zijn en pas op het moment dat je dat weet kun je ze je product of dienst aanbieden. Op dat moment ben je namelijk niet meer aan het verkopen, maar help je iemand zijn behoeften te vervullen.

Zorg er in ieder geval voor dat welke actie je ook doet, je het doet vanuit je eigen interesse of comfort zone. Als je MOET bellen omdat je vind dat het hoort is de kans van slagen een stuk kleiner dan dat je oprecht een e-mail stuurt waarin je vraagt hoe de relatie de beurs heeft beleefd.

Delen
Deel dit bericht
URL gekopieerd

Danielle Looije trots op haar ontwerpen

"Mijn passie is om iets te bedenken wat ik té goed vind om weg te geven"

​Mijn naam is Daniëlle Looije. Ik heb (waarschijnlijk net als jij) flink geworsteld met mijn ontwikkeling en daarmee de positionering van mijn bedrijf. Onderhand heb ik alles op de rit en help ik ook graag jou om je uitstraling te organiseren. Want mijn werk is pas klaar als jij naar buiten uitstraalt, wat je van binnen bent.

Categorieën
Laatste Vlogs
Nieuwsbrief

Naar boven
%d bloggers liken dit: