in Visuele identiteit

Hé, wat vind je van mijn huisstijl?

Welke taal spreekt jouw huisstijl

Laatst vroeg iemand me wat ik van zijn huisstijl vond. Terwijl ik die analyseerde ontdekte ik verrassende zaken… soms kom je al pratend pas tot echte antwoorden. Je hebt namelijk zo weinig aan ‘mooi’ of ‘lelijk’, en nog veel minder aan ‘goed’. Want waarom is het goed, waar gaat het om bij een huisstijl?

Voor mij is een huisstijl datgene dat ervoor zorgt dat je als bedrijf een herkenbare en unieke uitstraling hebt… zelfs zonder logo. Neem de proef maar op de som bij je eigen zaak, of een willekeurig andere bedrijf: haal het logo weg uit alle communicatie-uitingen en check hoe onderscheidend het merk of bedrijf nog is. En kijk eens bij grootheden als De Bijenkorf… het logo is bekend en veelgebruikt, maar ook zonder dat herken je de winkel in alle communicatie, van website tot magazine tot prijskaartjes. Dat is de kracht van een uniforme en herkenbare huisstijl.

Hoe kun je dat zelf beoordelen?

Zelf doen is simpel: zorg dat je uniek bent. Het is ingewikkeld, omdat er zoveel mogelijkheden zijn. Kies bijvoorbeeld kleuren die je vervolgens consequent gebruikt in al je uitingen. Of zet met je foto’s of andere afbeeldingen een bepaalde sfeer neer die herkenbaar is voor jouw bedrijf – vermijd stockfoto’s. En eigenlijk zou ik zelfs willen adviseren eigen afbeeldingen te gebruiken, of te betalen voor de wat apartere foto’s – de zonder kosten publiceerbare worden immers veel gebruikt. Iets anders dat goed kan werken is het gebruik van een specifiek lettertype dat goed bij jouw verdere uitstraling past. Je hoeft niet alles aan te passen, maar de boel moet wél met elkaar in balans zijn. Dan krijg je een huisstijl die klópt… die staat als een huis. Da’s superkrachtig, omdat beelden nou eenmaal veel sneller binnenkomen dan woorden, en je huisstijl het ultieme beeld geeft van jouw bedrijf. Herkenning, zelfs zonder logo: kan het mooier?

Maak jij gebruik van de kracht van een goede huisstijl? Ik lees het graag!

Delen
Deel dit bericht
URL gekopieerd

Danielle Looije trots op haar ontwerpen

"Mijn passie is om iets te bedenken wat ik té goed vind om weg te geven"

​Mijn naam is Daniëlle Looije. Ik heb (waarschijnlijk net als jij) flink geworsteld met mijn ontwikkeling en daarmee de positionering van mijn bedrijf. Onderhand heb ik alles op de rit en help ik ook graag jou om je uitstraling te organiseren. Want mijn werk is pas klaar als jij naar buiten uitstraalt, wat je van binnen bent.

Categorieën
Laatste Vlogs
Nieuwsbrief

Naar boven
%d bloggers liken dit: