in Communicatie+Visuele identiteit

Het belang van een goed visitekaartje

Wat zegt jouw visitekaartje over je bedrijf

Laatst zei iemand tegen me dat hij visitekaartjes maar ‘gedoe’ vindt en dat hij ze altijd kwijt is. “Allemaal niet nodig in het digitale tijdperk” zei hij letterlijk. Strikt genomen kan je zeggen dat zowat iedereen online zaken op kan zoeken, maar toch ben ik van mening dat een goed visitekaartje nog steeds een meerwaarde heeft.

 

Beeldmerk herkenbaar

Het begint immers bij een introductie. Het komt nogal knullig over als je geen visitekaartjes hebt. Schrijf je dan je naam en telefoonnummer op een stukje papier of zo? Maar wellicht belangrijker nog, men heeft behalve je praatje geen beeldmerk. Een beeldmerk blijkt in de praktijk toch belangrijker te zijn, dan menigeen denkt. Dit heeft te maken met het gegeven dat het merendeel van de mensen visueel is ingesteld. Dit gegeven maakt een beeldmerk – vaak onbewust – leidend of koppelt het beeldmerk aan een naam. Iemand kan zich bij een beeldmerk dat herkend wordt, meestal meer herinneren. Je blijft als het ware minimaal latent bij die ander in beeld.

 

Belang van onderscheidend vermogen

Uiteraard is het ook een stukje professionaliteit een visitekaartje te hebben dat past bij je eigen identiteit en mogelijk ook bij de branche. De kunst is, en dat gedeelte ligt dan grotendeels bij mij, om met de eigen identiteit en de branche waarin men werkzaam is, toch op het randje te gaan zitten. Dat randje maakt het onderscheidend, anders ben je binnen de branche een van de velen. Je zou als het ware zo ingewisseld kunnen worden voor die ander. Aangezien jij niet een van de velen bent, moet dat ook via een visitekaartje te herkennen zijn.

 

Digitale versie

Tenslotte zijn we dan weliswaar veel digitaal bezig, veel mensen scannen in speciale programma’s de visitekaartjes wel degelijk in. Noem het de digitale Rolodex, maar voor velen onmisbaar. Je kunt wel met linkjes naar websites werken, maar de persoonlijke gegevens van de man of vrouw in kwestie staan uiteraard niet op de website. Er zal echt wel een keer een digitale vervanging komen, maar tot die tijd blijft een goed fysiek visitekaartje dus absoluut belangrijk.

 

Delen
Deel dit bericht
URL gekopieerd
Berichten
Laat ons weten wat jij ervan vindt

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

2 × 4 =

Danielle Looije trots op haar ontwerpen

"Mijn passie is om iets te bedenken wat ik té goed vind om weg te geven"

​Mijn naam is Daniëlle Looije. Ik heb (waarschijnlijk net als jij) flink geworsteld met mijn ontwikkeling en daarmee de positionering van mijn bedrijf. Onderhand heb ik alles op de rit en help ik ook graag jou om je uitstraling te organiseren. Want mijn werk is pas klaar als jij naar buiten uitstraalt, wat je van binnen bent.

Laatste Vlogs
Nieuwsbrief

Naar boven

Download het gratis eBook

  • Vinden klanten je te duur?
  • Weet niemand wat je doet?
  • Krijg je aanvragen van klanten die niet bij je passen?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang GRATIS het eBook
Naam: E-mail:

Privacyverklaring

Loop nooit meer klanten meer mis met een passende huisstijl! Download het eBook.

%d bloggers liken dit: