in Ondernemen

Het belang van een strategisch plan

De weg naar je ideala klant

Ik ben de laatste tijd steeds meer met mijn klanten bezig over strategie. Dat spreekt me wel aan, want dan kan ik vooraan in het proces al adviseren. Daarnaast, en dat spreekt me nog meer aan, zijn bestaande en nieuwe klanten sowieso meer met strategie bezig. Het besef dat een goed strategisch plan een goede basis voor je onderneming vormt, wordt steeds duidelijker.

Concurrentie

Het hebben van een goed product dat altijd prima verkocht is, is geen garantie meer voor verkoop in de toekomst. Steeds meer partijen vinden de Nederlandse markt interessant genoeg om hun product of dienst hier af te willen zetten. Dat geldt voor het werken van business-to-business en mogelijk nog meer voor het werken van business-to-consumer. Een groeiende economie geeft zowel de ondernemer als de eindconsument meer vertrouwen om de portemonnee te trekken. Er is meer keus en dus moet je onderscheidend zijn in deze markt én men moet je weten te vinden.

Strategisch- en tactisch plan

Een goed strategisch, tactisch en operationeel plan is altijd belangrijk, maar nu wellicht meer dan ooit. Denk hierbij aan:

  • Wat zijn je kernkwaliteiten c.q. uitgangspunten voor je onderneming?
  • Wat en wie is de concurrentie?
  • Wat wil je aan marktaandeel hebben of naar toe groeien?

Zomaar wat zaken die je vorm moet geven om de fundamenten onder je onderneming duidelijk te stellen. Vervolgens ga je kijken hoe je dit gaat aanpakken en dus ook hoe je het aansluitend in de markt gaat zetten. Hoewel iedere onderneming kernkwaliteiten heeft, hoeven deze niet altijd uniek te zijn en toch wil je je onderscheiden. Daar goed over nadenken en het vervolgens vertalen naar hoe je je onderneming profileert, is erg belangrijk. Je wilt de concurrentie voor zijn, maar ook als er bestaansrecht is voor meerdere ondernemingen binnen je vakgebied. Uiteindelijk wil iedere ondernemer toch dat de klant voor hem/haar kiest.

Vertalen naar je visuele uitstraling

Bij dit proces is je visuele uitstraling vaak de eerste (vernieuwde) binnenkomer. Het is belangrijk dat dit, voor die eerste indruk, scherp wordt neergezet. Ik heb de afgelopen periode ook gemerkt dat dit nog wel eens onderschat wordt. Men gaat ervan uit dat men de onderneming wel weet te vinden, maar met meer kapers op de kust is dat niet zo vanzelfsprekend. Heb je advies nodig … je kunt me hier altijd voor bellen, ik denk graag mee.

Delen
Deel dit bericht
URL gekopieerd
Berichten
Laat ons weten wat jij ervan vindt

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

een + 18 =

Danielle Looije trots op haar ontwerpen

"Mijn passie is om iets te bedenken wat ik té goed vind om weg te geven"

​Mijn naam is Daniëlle Looije. Ik heb (waarschijnlijk net als jij) flink geworsteld met mijn ontwikkeling en daarmee de positionering van mijn bedrijf. Onderhand heb ik alles op de rit en help ik ook graag jou om je uitstraling te organiseren. Want mijn werk is pas klaar als jij naar buiten uitstraalt, wat je van binnen bent.

Laatste Vlogs
Nieuwsbrief

Naar boven

Download het gratis eBook

  • Vinden klanten je te duur?
  • Weet niemand wat je doet?
  • Krijg je aanvragen van klanten die niet bij je passen?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang GRATIS het eBook
Naam: E-mail:

Privacyverklaring

Loop nooit meer klanten meer mis met een passende huisstijl! Download het eBook.

%d bloggers liken dit: