in Positionering

Het belang van kernwaarden

Wees aantrekkelijk voor potentiële klanten

Ik heb het al wel eens eerder aangekaart, maar ik kan me blijven verbazen over het gegeven dat ik met enige regelmaat bij bedrijven kom waar ‘kernwaarden’ simpelweg nooit benoemd zijn. Natuurlijk is het ook zo dat deze er vaak wel zijn, maar ze niet actief benoemd worden of men is er niet bewust mee bezig. Wil je echter iets verankeren in je bedrijf, dan is het goed het bij iedere medewerker in zijn of haar DNA terecht te laten komen. Soms kan ik daar mijn bijdrage aan leveren.

Wat zijn kernwaarden?

Voor diegene die het (nog) niet weet, internet geeft er de volgende – kloppende – definitie aan: “Kernwaarden zijn de belangrijkste waarden van een bedrijf of organisatie. Kernwaarden worden ook wel basiswaarden genoemd. … Kernwaarden worden wel gezien als het ethisch kompas van een bedrijf, het geeft aan wat het bedrijf nastrevenswaardig vindt.”

Geen kernwaarden of toch wel?

Als ik in gesprek met een ondernemer naar de kernwaarden van zijn of haar bedrijf vraag en deze zegt ze niet echt te hebben, dan vraag ik door. In de meeste gevallen komt er dan genoeg boven tafel wat ik als kernwaarden kan definiëren. Voor mij vormen de kernwaarden een basis waar ik mee aan de slag ga. Ik voer het consequent door in alles wat ik voor die ondernemer op ga zetten en leg het vervolgens ook weer terug bij de ondernemer.

Aan de slag met kernwaarden

Het is aan de ondernemer om de kernwaarde, die nu ook daadwerkelijk een naam hebben gekregen, in de organisatie in te bedden. Dit om alle medewerkers vanuit dezelfde waarde te laten opereren. Het is raadzaam dat de ondernemer ook aangeeft waarom deze aspecten zo belangrijk zijn, dit helpt bij het inbeddingsproces.

Wat je functie binnen het bedrijf is, is niet relevant. Die eenduidigheid is belangrijk, want het vormt een constante waarde richting je klanten én binnen je eigen organisatie. Dat is vervolgens weer goed voor de continuïteit. Ik heb dit al verschillende keren op deze wijze kunnen toepassen en noem het mij bescheiden bijdrage die ik aan de ondernemer kan leveren. Een bijdrage die net iets verder gaat dan de nieuwe visuele uitstraling, waar ik in basis voor aan tafel zit.

Delen
Deel dit bericht
URL gekopieerd
Berichten
Laat ons weten wat jij ervan vindt

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

tien − 5 =

Danielle Looije trots op haar ontwerpen

"Mijn passie is om iets te bedenken wat ik té goed vind om weg te geven"

​Mijn naam is Daniëlle Looije. Ik heb (waarschijnlijk net als jij) flink geworsteld met mijn ontwikkeling en daarmee de positionering van mijn bedrijf. Onderhand heb ik alles op de rit en help ik ook graag jou om je uitstraling te organiseren. Want mijn werk is pas klaar als jij naar buiten uitstraalt, wat je van binnen bent.

Laatste Vlogs
Nieuwsbrief

Naar boven

Download het gratis eBook

  • Vinden klanten je te duur?
  • Weet niemand wat je doet?
  • Krijg je aanvragen van klanten die niet bij je passen?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang GRATIS het eBook
Naam: E-mail:

Privacyverklaring

Loop nooit meer klanten meer mis met een passende huisstijl! Download het eBook.

%d bloggers liken dit: