in Overig

Het beste resultaat behalen samen met je vormgever

Het beste resultaat behalen

In de praktijk kom ik vaak situaties tegen waarin opdrachtgevers ideeën hebben over de ontwerpen en hoe die eruit zouden moeten komen zien. Of deadlines die onmogelijk zijn. Dit zijn situaties die het creatieve proces ‘kunnen’ blokkeren. Ik wil niet zeggen dat dit altijd het geval is. In het verleden heb ik namelijk ook wel eens onder de grootste druk de mooiste dingen gemaakt, maar over het algemeen werkt het averechts.

Voordat ik je wat do’s en don’ts ga vertellen is het misschien handig om te weten hoe dat creatieve proces in elkaar zit. Wat in ieder geval belangrijk is bij creativiteit is dat je een vrije geest hebt en een probleemstelling. Voorbeeld: ik sta op een beurs, hoe zorg ik ervoor dat ik opval bij mijn doelgroep en er op die manier klanten uit haal? Dan kunnen er verschillende processen gaan plaatsvinden. Je hebt logische creativiteit, beginnen bij het begin en eindigen bij het eind. Non-creatievelingen zullen over het algemeen blij zijn met dit resultaat, maar a119_rabbitszelf vind ik het meestal wat voor de hand liggend. Het zijn vaak ontwerpen die wel goed zijn, maar niet erg nieuw. Dan heb je nog zoals ze dat noemen lateraal denken, dit is waar het echte out-of-the-box werk vandaan komt. De niet te verklaren ideeën. Dit is een manier van waarnemen. Creatievelingen kunnen in bepaalde situaties dus andere dingen/associaties zien dan de non-creatievelingen. Dit is waar de goede ideeën ontstaan.

Wat zie jij in bovenstaand figuur? Je ziet waarschijnlijk in eerste instantie twee konijnen, maar als je wat beter kijkt zie je dat het twee pelikanen zijn die wachten op eten.

Don’ts

  • Vertellen hoe het ontwerp er qua vorm en kleur uit moet komen te zien.
  • Eisen dat het binnen één weken klaar moet zijn.
  • Tussendoor vragen of het al klaar is.
  • Laten weten op welk papier formaat het moet komen, om welke reden dan ook.

Do’s

  • Alles vertellen over jouw, je bedrijf, je drijfveren en over je kat.
  • Inspireren met verhalen vanuit je hart, ook al lijken ze niet relevant.
  • Je kwetsbaar opstellen en vertellen wat het probleem is waar je mee zit.
  • Vertrouwen uitspreken
Delen
Deel dit bericht
URL gekopieerd

Danielle Looije trots op haar ontwerpen

"Mijn passie is om iets te bedenken wat ik té goed vind om weg te geven"

​Mijn naam is Daniëlle Looije. Ik heb (waarschijnlijk net als jij) flink geworsteld met mijn ontwikkeling en daarmee de positionering van mijn bedrijf. Onderhand heb ik alles op de rit en help ik ook graag jou om je uitstraling te organiseren. Want mijn werk is pas klaar als jij naar buiten uitstraalt, wat je van binnen bent.

Categorieën
Laatste Vlogs
Nieuwsbrief

Naar boven
%d bloggers liken dit: