in Concept

Het geheim van een krachtig idee

Het geheim van een krachtig idee

Om op een goede manier onder de aandacht te blijven bij je klanten, is het leuk om deze eens te verrassen op een onverwacht moment. Dit kan met een leuk relatiegeschenk of attentie, maar de standaard cadeau’s als bureaukalenders, pennen en paraplu’s belanden al snel in de prullenbak. Waarom? Waarschijnlijk ben je niet de eerste die met dit geschenk komt en maakt dit idee niet meer indruk dan de indruk die je concullega’s achter hebben gelaten. Dit betekent dus dat je wat meer ‘out of the box’ moet gaan denken om WEL in de gedachten van je relatie te blijven hangen. Maar dan rijst de vraag. Wat is nu een goed idee? Waar moet dit aan voldoen? En hoe verras ik dus mijn klanten met een goed idee?

Toets je idee met de volgende checklist

  • Eenvoudig: to the point, minder is meer.
  • Onverwacht: buiten de kaders van verwachtingspatronen.
  • Concreet: begrijpelijk voor ieder (ook buiten het vakgebied).
  • Geloofwaardig: het moet realistisch zijn.
  • Gevoel: het moet emotie opwekken waardoor de persoon zich aangesproken voelt.
  • Verhaal: het vertelt een inspirerend verhaal.

Vertaal de woorden naar het Engels en je hebt een ezelsbruggetje: SUCCES (simple, unexpected, concrete, credible, emotional, story). De grootste valkuil die er is om een goed idee te krijgen is te ver en diepgaand denken. Ook te veel informatie en detailkennis die in het idee gestopt zijn kunnen ervoor zorgen dat het idee zijn kracht verliest, omdat het voor buitenstaanders dan niet eenvoudig genoeg is.

Enkele voorbeelden:

Case: verfspeciaalzaak
Een verfgroothandel/detailhandel is op zoek naar een attentie bij de eerste ontmoeting met (potentiële) klanten. Met een visitekaartje kun je alle kanten op maar belandt je kaartje op de hoop bij de andere visitekaartjes. Er moet dus een attentie komen die kan functioneren als een visitekaartje maar die niet op de grote stapel belandt. Oplossing: een ‘visitekaartje’ in de vorm van een kleurenwaaier met op elke kleur een specialiteit beschreven van het bedrijf en achterop de adresgegevens. Te kostbaar om gelijk weg te gooien en te afwijkend om op de stapel te belanden. Dus uiteindelijk belandt jouw geschenk op het bureau van de (potentiële) klant. Is dat niet geweldig?

Case: verjaardag / jubileum
Je bedrijf bestaat een x-aantal jaren en je wilt je klanten hiervan op de hoogte stellen en zelfs iets extra’s voor ze betekenen. Je wilt je klanten een mailing sturen via de post, maar natuurlijk wil je niet dat je ‘verjaardagskaart’ gelijk op de stapel belandt en jouw jubileum aan de klant voorbij gaat. Oplossing: Een leuke verjaardagskaart met een leuke aanbieding of extra service voor de klant, een flitsende envelop vol met confetti en bij het openen van de envelop maak je een verpletterende indruk en kan de klant het niet laten je even een mailtje te sturen om je te feliciteren.

Case: massages op school
Een massage praktijk geeft ook op school kindermassages. De kinderen maken zo kennis met massages en dat het normaal is goed voor je lichaam te zorgen. Natuurlijk wil je zo de ouders ook bereiken en een poging wagen deze voor een privé behandeling naar je praktijk te krijgen. Hoe bereik je de ouders via de kinderen? Oplossing: een geweldig leuke kleurplaat met op de achterkant alle benodigde gegevens over de massages. De kinderen nemen de kleurplaten mee naar huis en zo komen de ouders ook in contact met het bedrijf, want de kleurplaat wordt uiteraard bewaard omdat hij zo leuk is ingekleurd of de winnaar van de kleurwedstrijd krijgt een leuke attentie.

Ook een leuke gadget nodig voor je onderneming: Daan zit boordevol verrassende ideeën!

Delen
Deel dit bericht
URL gekopieerd
Berichten
Laat ons weten wat jij ervan vindt

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

vijf × 2 =

Danielle Looije trots op haar ontwerpen

"Mijn passie is om iets te bedenken wat ik té goed vind om weg te geven"

​Mijn naam is Daniëlle Looije. Ik heb (waarschijnlijk net als jij) flink geworsteld met mijn ontwikkeling en daarmee de positionering van mijn bedrijf. Onderhand heb ik alles op de rit en help ik ook graag jou om je uitstraling te organiseren. Want mijn werk is pas klaar als jij naar buiten uitstraalt, wat je van binnen bent.

Categorieën
Laatste Vlogs
Nieuwsbrief

Naar boven
%d bloggers liken dit: