Het Logo van de Liefde

Hart is liefde. Hart is houden van. Hart is valentijn, bonbons, cadeautjes, rozen, romantiek…

Sinds heel lang staat het hart symbool voor de liefde. En dat simpele hart-icoon is natuurlijk afgeleid van het menselijk hart, ook al is dat grappig genoeg maar een klein beetje hartvormig. Door sommige elementen van de vorm af te zwakken en andere te versterken werd het hart een beetje breder, de punt scherper, ging de bovenkant naar binnen wijken en werd de hele boel symmetrisch. En ook al heeft dat echte hart naast rozerood ook bruin, beetje blauw, beetje vettig geelwit in zich, het symboolhart werd rood: kleur van vurigheid, kracht, passie en liefde, inderdaad…. Eigenlijk lijkt een hart voor geen meter nog op een hart, maar er is geen mens die aarzelt bij de betekenis van dat symbool!

Zo werkt het ook bij een logo. Een logo is geen precieze weergave: een logo vormt een symbool. Net als bij het hart ga je als ontwerper soms stap voor stap naar een nieuwe vorm. En ook al lijkt die misschien totaal niet meer op de werkelijkheid – zo’n logo wérkt wel. Bewust of onbewust zie je waar het logo voor staat, pik je het gevoel op dat het bedrijf wil uitstralen.

En een enkele keer kun je ook woorden of de naam erin verwerken… maar in wezen gaat het daar natuurlijk niet om. Dat vind ik vaak toch juist de symboolwaarde verminderen. Alsof je op elk Valentijnshart heel groot HART of LIEFDE zet: een leesplankjes-logo!

Nee, die uitstraling kan over een voorwerp gaan (een autoband, bijvoorbeeld, of een stukje ervan). Of over een emotie of actie (zoals snelheid, of betrouwbaarheid). Vaak is het zelfs iets dat de opdrachtgever niet vertelt, maar ik wel oppik of het me voorstel door me in de klantengroep te verplaatsen. Zo groeit een logo onder mijn handen tot precies wat het moet zijn: het symbool van het bedrijf.

Waar staat jouw logo voor? En klopt dat nog?

Vond je dit interessant? Deel het gerust in je netwerk:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp