Hoe krijg je passie op papier?

Passie wat is dit eigenlijk? Ik vraag aan ondernemers vraag naar passie en krijg vaak een verhaal wat erg commercieel verantwoord is, maar waar niet veel gevoel in ligt. Om je passie over te brengen, moet je een laag dieper gaan. Niet nadenken. Waar krijg je als ondernemer nu vlinders van in je buik? Van welke momenten lijkt het alsof je batterij weer in één keer volgeladen is, alsof je dag net begonnen is? Op welk moment wil je een gat in de lucht springen, omdat je iets bereikt hebt?

Hoe herken je passie?

Ik werk graag met gepassioneerde ondernemers. Om passie op papier te krijgen moet ik er eerst achter komen wat de échte passie dan is. Ik ga om de tafel met deze ondernemers om daarachter te komen, zodat ik deze kan vertalen naar hun visuele identiteit. Het is een kwestie van in gesprek gaan en graven in de drijfveren. Op het moment dat ik zie dat je houding anders wordt en je ogen gaan stalen, hebben we hem te pakken. Je passie! Dit gevoel is waar jij het allemaal voor doet.

Hoe werkt het proces?

Maar hoe krijg je dit nu op papier? Dit is een vraag die ik wel vaker krijg en waar ik ook even over heb moeten nadenken. Het is een gevoel wat lastig uit te leggen is. Waar ik mee begin is het gevoel wat ik bij de ondernemer krijg visueel maken. Ik ga aan de slag met een moodboard, op zoek naar plaatjes die bij de ondernemer passen op basis van de kernwaarden. Nadat dit moodboard klaar is ga ik aan de slag met de ontwerpen. Ik ga lukraak op zoek naar lettertypes die bij het gevoel passen. Daarbij denk ik niet te veel na, maar scroll ik erdoorheen. Degene waar mijn aandacht bij blijft hangen, sla ik op. Als ik er zo’n 40 heb uitgekozen kies ik er een stuk of 4 of 5 uit die het gaan worden. Ook hier denk ik niet erg veel bij na, dit zijn de lettertypes die eruit springen. Daarna ga ik aan de slag met de vormen die erbij horen. Ik begin met schetsen. Ik bekijk wat concurrenten zoal hebben gedaan. Meestal komen eerst de meest voor de hand liggende beelden naar voren, zodra ik daar lekker in zit ga ik een laag dieper. Tot ik het moment voel dat dít het is. Het gevoel dat het té goed is om weg te geven, is voor mij een teken dat een ontwerp klaar is. Daarna maak ik nog een ontwerp, zodat ik de klant twee voorstellen kan laten zien.

Wanneer is het ontwerp geslaagd?

Wanneer weet je nou of dit gevoel goed is? Dit is het makkelijkste gedeelte in het proces. Op het moment dat een klant zit te stuiteren op zijn stoel van verbazing en enthousiaste is mijn missie geslaagd. De klant herkent zich in het ontwerp én dat is waar ik naar op zoek was. De passie staat op papier!

Wat is jouw passie? Waar ga jij van stralen? Heb je moeite met je passie onder woorden te krijgen en dit te vertalen naar je huisstijl? Vraag een gratis spar-sessie aan.

Vond je dit interessant? Deel het gerust in je netwerk:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp