Huisstijl, manage de verwachtingen

Sommige mensen doen er nogal laconiek over, maar dat je huisstijl past bij je onderneming is niet iets om te bagatelliseren. Een originele en passende huisstijl levert je klanten op. Ik heb de proef op de som genomen en een groep mensen gevraagd te kijken naar het bedrijf versus de huisstijl die ze hanteren.

Klopt mijn huisstijl bij mijn onderneming?

Veel van de antwoorden bevestigen feitelijk mijn beweringen, want ik krijg een ruime terugkoppeling en deze wil ik graag delen met mijn lezers. Zo schrijven enkele mensen dat ze een goed beeld hebben c.q. denken te verwachten bij een bepaald product. Als ze dan de website, folder of het logo zien sluit dit soms naadloos aan bij het verwachtingsproces en zo hoort het. Helaas mag ik ook teruglezen dat sommige mensen zich niet echt herkennen in het product versus de uitingen van de onderneming en soms doet het zelfs de wenkbrauwen fronsen.

Behalve dat het niet goed is, kan het ook afleiden van de essentie. De essentie is een product of dienst aan de man te brengen. Immers, als je een folder van bijvoorbeeld drogisterijketen Kruidvat leest, dan is deze gebaseerd op allerlei superaanbiedingen waar ze het van moeten hebben. Als je van deze folder een gelikte glossy folder maakt en de winkel wordt luxe ingericht zoals bijvoorbeeld Douglas, ICI Paris of Rituals, dan zal dat je wenkbrauwen doen fronsen. Het zou zelfs in je op kunnen komen dat die aanbiedingen helemaal niet zo’n goede aanbiedingen zijn. Ofwel, managen de verwachtingen.

Geen eenheidsworst

Nu krijg ik ook de terugkoppeling dat men soms “eenheidsworst” ervaart en als je je huisstijl niet met zorg aanpakt, bestaat die kans. Een goed, of eigenlijk slecht, voorbeeld zijn de banken. In het verleden wat blauw zo’n beetje bij alle banken de leidende kleur, want de kleur blauw staat voor vertrouwen. Het voordeel voor de bank is dat je niet zonder kunt, maar banken waren slecht in het onderscheidend vermogen.

Nu leveren de banken nog steeds min of meer vergelijkbare producten, maar de huisstijlen zijn aangepakt en de aanpak hoe een klant te servicen. Door je huisstijl professioneel vorm te laten geven, blijf je goed binnen het verwachtingspatroon van de klant of beter nog op het randje. Dat kan je onderscheidend maken en toch weet men wat er bij je te halen is. Door je onderscheidend vermogen blijf je ook langer top-of-mind bij je (potentiële) klanten.

Goed voor iedereen

Persoonlijk is het een soort overwinning als ik weer een uniek huisstijl-concept heb neergelegd. Goed voor mijn klant, goed voor de klanten van mijn klant en goed voor Daan. Daar doen we het voor!

Vond je dit interessant? Deel het gerust in je netwerk:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp