in Visuele identiteit

Huisstijl, manage de verwachtingen

Sommige mensen doen er nogal laconiek over, maar dat je huisstijl past bij je onderneming is niet iets om te bagatelliseren. Een originele en passende huisstijl levert je klanten op. Ik heb de proef op de som genomen en een groep mensen gevraagd te kijken naar het bedrijf versus de huisstijl die ze hanteren.

Klopt mijn huisstijl bij mijn onderneming?

Veel van de antwoorden bevestigen feitelijk mijn beweringen, want ik krijg een ruime terugkoppeling en deze wil ik graag delen met mijn lezers. Zo schrijven enkele mensen dat ze een goed beeld hebben c.q. denken te verwachten bij een bepaald product. Als ze dan de website, folder of het logo zien sluit dit soms naadloos aan bij het verwachtingsproces en zo hoort het. Helaas mag ik ook teruglezen dat sommige mensen zich niet echt herkennen in het product versus de uitingen van de onderneming en soms doet het zelfs de wenkbrauwen fronsen.

Behalve dat het niet goed is, kan het ook afleiden van de essentie. De essentie is een product of dienst aan de man te brengen. Immers, als je een folder van bijvoorbeeld drogisterijketen Kruidvat leest, dan is deze gebaseerd op allerlei superaanbiedingen waar ze het van moeten hebben. Als je van deze folder een gelikte glossy folder maakt en de winkel wordt luxe ingericht zoals bijvoorbeeld Douglas, ICI Paris of Rituals, dan zal dat je wenkbrauwen doen fronsen. Het zou zelfs in je op kunnen komen dat die aanbiedingen helemaal niet zo’n goede aanbiedingen zijn. Ofwel, managen de verwachtingen.

Geen eenheidsworst

Nu krijg ik ook de terugkoppeling dat men soms “eenheidsworst” ervaart en als je je huisstijl niet met zorg aanpakt, bestaat die kans. Een goed, of eigenlijk slecht, voorbeeld zijn de banken. In het verleden wat blauw zo’n beetje bij alle banken de leidende kleur, want de kleur blauw staat voor vertrouwen. Het voordeel voor de bank is dat je niet zonder kunt, maar banken waren slecht in het onderscheidend vermogen.

Nu leveren de banken nog steeds min of meer vergelijkbare producten, maar de huisstijlen zijn aangepakt en de aanpak hoe een klant te servicen. Door je huisstijl professioneel vorm te laten geven, blijf je goed binnen het verwachtingspatroon van de klant of beter nog op het randje. Dat kan je onderscheidend maken en toch weet men wat er bij je te halen is. Door je onderscheidend vermogen blijf je ook langer top-of-mind bij je (potentiële) klanten.

Goed voor iedereen

Persoonlijk is het een soort overwinning als ik weer een uniek huisstijl-concept heb neergelegd. Goed voor mijn klant, goed voor de klanten van mijn klant en goed voor Daan. Daar doen we het voor!

Delen
Deel dit bericht
URL gekopieerd
Berichten
Laat ons weten wat jij ervan vindt

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

tien + twaalf =

Danielle Looije trots op haar ontwerpen

"Mijn passie is om iets te bedenken wat ik té goed vind om weg te geven"

​Mijn naam is Daniëlle Looije. Ik heb (waarschijnlijk net als jij) flink geworsteld met mijn ontwikkeling en daarmee de positionering van mijn bedrijf. Onderhand heb ik alles op de rit en help ik ook graag jou om je uitstraling te organiseren. Want mijn werk is pas klaar als jij naar buiten uitstraalt, wat je van binnen bent.

Laatste Vlogs
Nieuwsbrief

Naar boven

Download het gratis eBook

  • Vinden klanten je te duur?
  • Weet niemand wat je doet?
  • Krijg je aanvragen van klanten die niet bij je passen?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang GRATIS het eBook
Naam: E-mail:

Privacyverklaring

Loop nooit meer klanten meer mis met een passende huisstijl! Download het eBook.

%d bloggers liken dit: