Iedereen is mijn doelgroep! Of toch niet?

Visuele identiteit

Het lijkt zo eenvoudig, je hebt een goed, leuk, interessant product bedacht en in productie gezet. Tijd om het in de markt te gaan zetten. Alleen ‘het in de markt zetten’ vraagt uiteraard om iets meer dan van de daken schreeuwen dat je een superproduct hebt. Een essentieel onderdeel van een product in de markt zetten is het bepalen van de doelgroep … en dat is nog niet zo eenvoudig als menigeen denkt.

Product in de markt zetten

Van het idee dat een product voor iedereen is, zijn de meeste ondernemers al afgestapt. Je kunt een nieuw product nooit dusdanig neerzetten, dat iedereen het zou willen kopen. Het willenen kunnenis hierbij een belangrijk aspect, want natuurlijk kaniedereen je product kopen. Waar het echter in de marketing om gaat, is dat je zo gericht mogelijk mensen aanspreekt om een zo effectief mogelijk bereik te hebben. Dus een gericht schot en geen schot hagel.

Ik kan me voorstellen dat je wilt dat iedereen je product kan kopen. Echter, als je marketing goed toepast op je product, dan is het essentieel om je doelgroep te bepalen. Dat is de enige manier om effectief naar buiten de communiceren over je nieuwe product. Dat maakt ook de communicatie tussen producteigenaar en marketeer erg belangrijk. Immers hij of zij moet met de doelgroep voor ogen, de juiste tone of voice kunnen bepalen. Maar ja, dan moet die doelgroep wel eerst bepaald zijn.

Hoe bepaal je de doelgroep?

Veel mensen hebben de neiging een zo breed mogelijke doelgroep te bepalen. De gedachte is dat je dan meer kans hebt om je product ruim af te zetten. Maar dat is niet zo. Je kunt niet iedereen tegelijk aanspreken en dan is de kans dat je in algemeenheden terecht komt groot. Daar schiet je vervolgens je doel mee voorbij. Je moet dus gaan kaderen.

Kaderen als in leeftijd, sekse, inkomen etc. en dat kan nog best lastig zijn. Je marketeer kan je hier natuurlijk bij helpen door gericht te vragen. Vaak helpt het al door je je ideale klant voor te stellen. Wie is dat, hoe ziet hij/zij eruit, wat is zijn of haar beroep of andere bezigheden. Hoe meer gericht je je ideale klant kunt omschrijven, hoe nauwkeuriger de marketing op dit aspect toegespitst kan worden. Natuurlijk komt er meer bij kijken, maar je verbale en non verbale communicatie treft eerder doel als dit naar een doelgroep wordt toegeschreven. Hij of zij moet zich immers aangesproken voelen, moet dat gewenste gevoel erbij krijgen, moet dat ‘aha’ moment krijgen etc.

Ik zie nog wel eens ondernemers voorbij komen die daar helemaal niet mee bezig zijn en het eigenlijk ook niet weten. Ik probeer ze dan zoveel mogelijk in die fuik te krijgen. Zo gaat de ondernemer zelf bedenken dat wat er overblijft aan het eind van fuik, nodig is om de doelgroep te kunnen benoemen. Altijd weer boeiend dit soort gesprekken.

Delen
Deel dit bericht
URL gekopieerd
Berichten
Laat ons weten wat jij ervan vindt

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

twintig + 10 =

Danielle Looije trots op haar ontwerpen

"Mijn passie is om iets te bedenken wat ik té goed vind om weg te geven"

​Mijn naam is Daniëlle Looije. Ik heb (waarschijnlijk net als jij) flink geworsteld met mijn ontwikkeling en daarmee de positionering van mijn bedrijf. Onderhand heb ik alles op de rit en help ik ook graag jou om je uitstraling te organiseren. Want mijn werk is pas klaar als jij naar buiten uitstraalt, wat je van binnen bent.

Laatste Vlogs
Nieuwsbrief

Naar boven

Download het gratis eBook

  • Vinden klanten je te duur?
  • Weet niemand wat je doet?
  • Krijg je aanvragen van klanten die niet bij je passen?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang GRATIS het eBook
Naam: E-mail:

Privacyverklaring

Loop nooit meer klanten meer mis met een passende huisstijl! Download het eBook.

%d bloggers liken dit: