Ik kies gewoon mijn lievelingskleur voor mijn huisstijl, toch?

PMS kleuren

Het toepassen van kleuren in het kader van je visuele uitstraling is belangrijker dan menigeen denkt. Een kleur die je als mooi ervaart, kan zomaar de basis zijn voor al je visuele uitingen. Als je er eenmaal mee bezig bent, dan is er niet zomaar een weg terug. Je bent immers bezig iets op te bouwen en bijvoorbeeld je logo moet voor je (potentiële) klanten herkenbaar zijn en het juiste gevoel geven. Onderschat je kleurgebruik in het kader van je visuele uitstraling dus niet. In deze blog wil ik een beeld schetsen, hoe het proces optimaal aangepakt wordt.

De onderneming moet gevonden worden

De een denkt het te weten, de ander laat zich adviseren en weer iemand anders heeft er niets mee. Zoveel ondernemers, zoveel meningen over iets wat feitelijk aan de rand staat van je bedrijf. Dat klinkt mogelijk niet aardig, maar het gaat immers niet over je corebusiness.

Echter, dat neemt niet weg dat je (potentiële) klanten je moeten weten te vinden. De herkenbaarheid, waar kleuren een belangrijke rol in spelen, helpen daar enorm bij. Denk maar eens aan het blauw/oranje van de Rabobank of het felle oranje van ING en niet te vergeten het hardgroen van Heineken. Dit zijn grote spelers, maar dit zijn juist spelers in de markt die absoluut weten waar het in de marketing om draait.

Een of meerdere goede kleuren uitkiezen is dus niet iets wat je ‘even’ doet. Het is een proces en het is zinvol de verschillende facetten de revue te laten passeren, zoals:

  • “Wat past bij de business in algemene zin?” (denk aan vertrouw wekkende kleuren zoals oranje en blauw voor banken)
  • “Wat past bij je product(en)?” (denk aan kleuren die relatief ver van bijvoorbeeld fruit staan zoals zwart, grijs of bruin)
  • “Je wilt geen eenheidsworst, dus wat maakt je in de business onderscheidend?” (als in de business bijvoorbeeld blauw herkenbaar is, wat voor nuance kan ik er aan geven om toch die andere partij te zijn)
  • “Wat is uitnodigend voor mijn (potentiële) klanten?” (bepaalde kleuren kunnen in een bepaalde business afschrikken, zoals fluoriserende kleuren in de natuurgeneeskunde)

Vormgeven aan kleuren

Met een professional kan je kijken hoe welke kleuren en kleurcombinaties uitpakken. Soms gaat het al brainstormend en soms komt de professional met enkele voorstellen. Het spreekt voor zich dat je er enig gevoel bij moet hebben als ondernemer. Soms is het even wennen en soms is het direct raak en omarm je de kleur(en).

De professional zal het vormgeven in datgene wat er gemaakt moet worden en lang maar zeker ga je de kleur(en) eigen maken. Tot het moment dat het er ligt alsof het er altijd geweest is. Dat klinkt mogelijk ietwat pathetisch, maar zoals met zoveel aspecten binnen marketing is kleurgebruik een proces dat moet groeien en waar je zorgvuldig mee moet omgaan.

 

Delen
Deel dit bericht
URL gekopieerd
Berichten
Laat ons weten wat jij ervan vindt

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

4 × vier =

Danielle Looije trots op haar ontwerpen

"Mijn passie is om iets te bedenken wat ik té goed vind om weg te geven"

​Mijn naam is Daniëlle Looije. Ik heb (waarschijnlijk net als jij) flink geworsteld met mijn ontwikkeling en daarmee de positionering van mijn bedrijf. Onderhand heb ik alles op de rit en help ik ook graag jou om je uitstraling te organiseren. Want mijn werk is pas klaar als jij naar buiten uitstraalt, wat je van binnen bent.

Laatste Vlogs
Nieuwsbrief

Naar boven

Download het gratis eBook

  • Vinden klanten je te duur?
  • Weet niemand wat je doet?
  • Krijg je aanvragen van klanten die niet bij je passen?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang GRATIS het eBook
Naam: E-mail:

Privacyverklaring

Loop nooit meer klanten meer mis met een passende huisstijl! Download het eBook.

%d bloggers liken dit: