in Communicatie

Ik wil de wereld veranderen, help je mij?

Ik wil de wereld veranderen

Trots vertel ik aan een vriend: “Ik heb biologische yoghurt gekocht, goed hé?’ waarop die vriend antwoord: “Kijk eens achterop de verpakking.” Ik lees de achterkant en ben eigenlijk direct uit mijn euforie  “3% biologisch, nou fijn, word ik even genaaid!” Marketing noemen ze dat. Ik schaam me! Ik zit ook in de marketing, maar wil ik hieraan meedoen? Het bedonderen van consumenten? We raken in gesprek en ik kom erachter dat ook Fair Trade ook niet zo fair is als het lijkt. Wat? Is dit dan mijn vak?

Ik geloof niet in deze marketing, de marketing die je dingen laat kopen, die je eigenlijk niet zou kopen als je wist wat het écht was. Want als ik direct de achterkant had gelezen en had gezien dat de yoghurt maar 3% biologisch was had ik het uit principe al niet gekocht. Want wat heeft biologisch voor meerwaarde als het maar 3% is? Hoe fijn zou het zijn als je erop kunt vertrouwen dat was je koopt ook écht is wat je denkt dat je koopt? Ze hadden bijvoorbeeld op de verpakking kunnen zetten “3% biologisch, maar wel gruwelijk lekker”. Dat is lef en nog eerlijk ook, zouden consumenten dit niet veel meer waarderen?

Denk in lange termijn en verbinding

Natuurlijk begrijp ik waarom alle producenten nu graag biologische producten op de markt willen brengen. Het is een hype. Het zal je verkopen op korte termijn een boost geven, maar hoe snel denk je dat klanten afdruipen als ze erachter komen dat dat biologische helemaal niet zo biologisch is als ze in eerste instantie hadden gedacht? Denk je dat ik ooit nog (van dit merk) een biologische yoghurt ga kopen? Dit is echt killing voor je branding. Of je nu aan consumenten of B2B verkoopt, als je klanten zich uiteindelijk bekocht voelen. Ben je klaar. Dag, geloofwaardigheid!

Mijn droom

Alleen maar eerlijke merken op de markt. Merken die geloven in hun identiteit en hier trots op zijn. De winkel in kunnen lopen en een product kunnen kopen zonder dat je de voorkant van de verpakking moet controleren op de achterkant. Eerlijke transparante communicatie, zorgen dat je klanten je merk of bedrijf kunnen vertrouwen. Mensen zijn niet perfect, producten zijn niet perfect. Als we hier eerlijk over zijn, hebben we op de lange termijn veel meer profijt van onze branding. Daar geloof ik in. Niet de korte termijn hype, maar de lange termijn verbinding met je doelgroep.

Delen
Deel dit bericht
URL gekopieerd

Danielle Looije trots op haar ontwerpen

"Mijn passie is om iets te bedenken wat ik té goed vind om weg te geven"

​Mijn naam is Daniëlle Looije. Ik heb (waarschijnlijk net als jij) flink geworsteld met mijn ontwikkeling en daarmee de positionering van mijn bedrijf. Onderhand heb ik alles op de rit en help ik ook graag jou om je uitstraling te organiseren. Want mijn werk is pas klaar als jij naar buiten uitstraalt, wat je van binnen bent.

Categorieën
Laatste Vlogs
Nieuwsbrief

Naar boven
%d bloggers liken dit: