Inspiratie voor een kerstgeschenk

De mensen die mij kennen, weten dat ik een ongelofelijke hekel heb aan clichés… Het grootste cliché van het jaar komt er weer aan, namelijk de decembermaand. Hoewel ik zelf niet zo’n voorstander ben van kerstkaarten/geschenken, voel ik toch elk jaar weer de twijfel en de druk van buitenaf. Als ik geen kerstgroet doe, denken klanten dan dat ik ze niet waardeer? Zo ook dit jaar is de twijfel weer toegeslagen en heb ik het kerstgeschenk weer eens onder de loep genomen.

Als je het doet, doe het dan goed!

Als je dan toch aan kerstkaarten of geschenken wil doen. Besteed er dan dit jaar wat meer aandacht aan en maak het een onderdeel van je marketingstrategie. Normale kaarten krijgen klanten al genoeg. Ik denk dat het belangrijk is voordat je in middelen gaat denken, je eerst aan je boodschap denkt. Welke boodschap wil ik dit jaar meegeven aan mijn klanten? De vraag rijst dan, wat is een goede kerstboodschap? Ook bij het bedenken van een boodschap is het belangrijk: straalt mijn bedrijf naar buiten uit wat het van binnen is. Dus doe iets wat bij de identiteit van je bedrijf past en zorg ervoor dat het oprecht is. Anders prikken mensen erdoorheen.

Bijvoorbeeld: schenken aan een goed doel

Je zou bijvoorbeeld eens een goed doel uit kunnen kiezen (als dit bij je bedrijf past) waar je in december wat meer aandacht/geld aan schenkt. De boodschap zou dan kunnen zijn ‘de euro’s die ik dit jaar over houd ipv kerstkaarten te versturen schenk ik dit jaar aan doel x, omdat….’. Daarna kun je bedenken hoe je die boodschap gaat brengen. Met deze boodschap is het namelijk belangrijk dat je zoveel mogelijk geld over houd voor een goed doel, dus kerstkaarten laten ontwerpen/drukken/versturen is dan te duur. Je zou er dus voor kunnen kiezen om een mailing te versturen of zelfs een persoonlijk mailtje, maar ook een videoboodschap behoort tot de opties. Het hoeft in ieder geval niet in de traditionele kaartvorm. Tenzij klanten gewend zijn van je dat je ze kaartjes stuurt, dan zou het gek zijn als je dat met de kerst niet deed. Hoewel iets onverwachts ook wel weer beter blijft hangen… Keuzes, keuzes.

Gebruik dus het kerstmoment, als je er toch iets mee wilt doen, als een marketingmomentje en zorg dat je het strategisch doet. Heb je nog meer inspiratie nodig of wil je een leuk idee?

Vond je dit interessant? Deel het gerust in je netwerk:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp