Is je doelgroep je doelgroep nog?

Je start je bedrijf of je neemt een bestaand bedrijf over en je geeft als kapitein op een schip richting aan je bedrijf. Je doelgroep definieer je en je gaat aan de slag. Je bedrijf gaat gestaag door en je hebt het naar je zin in je (groeiende) bedrijf. Tot zover niets aan de hand, tot het moment dat ik op uitnodiging van het bedrijf een aantal zaken moet ontwerpen.

Contouren van het bedrijf

Om een goed product neer te kunnen zetten wil ik zoveel mogelijk weten van de ondernemer, zijn/haar ideeën, hoe hij/zij de toekomst ziet, wat zijn de basisuitgangspunten/kernwaarden van het bedrijf en ga zo maar door. Ik ben op deze wijze bij een bepaalde ondernemer aan de slag gegaan en realiseerde me al snel dat wat de ondernemer als doelgroep aangaf, niet klopte met de realiteit.

Zoiets kan gebeuren, zoiets groeit in de loop der jaren. Als je bedrijf lekker loopt, kom je daar veelal pas achter als je weer eens kritisch naar de contouren van je bedrijf kijkt. Het ontbreekt vaak aan tijd om dat te doen en bovendien, wat is de noodzaak? En dat klopt ook wel, tot het moment dat mij gevraagd wordt iets te creëren.

Organische ontwikkeling bedrijf

Ik ga terug naar de ondernemer en leg de situatie voor. Met enige verbazing kijkt de man me aan en vraagt: “Is dat erg?” Nee, dat hoeft dus niet erg te zijn, tenminste als je niet star vast blijft houden aan je oorspronkelijke plan, want in dat geval is er een mismatch en dat raakt de visuele uitingen die ik voor een bedrijf creëer wel degelijk.

De groei van een bedrijf kan ook organisch verlopen en dat kan betekenen dat je als het ware meegroeit met de doelgroep. Zolang je kernwaarden niet aantast worden, hoeft er niets aan de hand te zijn. Je schuif een beetje mee als blijkt dat je doelgroep wat meer naar links of rechts is opgeschoven. Voor je (nieuwe) visuele uitingen moet je daar wel rekening mee houden. Soms is het in zo’n geval zinvol al je uitingen nog een keer de revue te laten passeren.

Het leven is grillig en tijden veranderen. Als je met je bedrijf op de juiste golflengte blijft, kan je succesvol mee laveren. Helaas zijn er (grote) ondernemingen die dit niet gedaan hebben of te laat ontdekte dat hun doelgroep hun doelgroep niet meer was. Zoals de V&D, die te lang vastgehouden heeft aan het door de jaren gegroeide oubollige imago. Star vasthouden aan iets wat veranderlijk is, is uiteindelijk gedoemd te mislukken. Zo nu en dan de meetlat weer eens langs je onderneming leggen, kan om allerlei redenen geen kwaad.

Vond je dit interessant? Deel het gerust in je netwerk:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp