in Overig

Je begrijpt me niet

Je begrijpt me niet

Hoe vaak komt deze zin niet ter tafel als je iets over het voetlicht probeert te brengen, maar het komt niet aan. Echter, hoe fout kan deze zin zijn…

Of het nu uit disrespect is of uit onmacht, “je begrijpt me niet” bestaat niet, want de zender in deze gaat de fout in en nooit de ontvanger. Toch blijkt dit wel essentieel, want bijna alle misverstanden en (grote) ruzies beginnen met miscommunicatie. Als we dat nu eens als basis hanteren, maken we het ons al een stukje gemakkelijker als onze (zakelijke) boodschap niet aankomt.

En onze boodschap kan dus ook een reclameboodschap zijn. Als je product kwalitatief goed is (en zelfs dat kan discutabel zijn) en er is markt voor, maar je verkoopt niet … dan komt je boodschap niet over. Zo simpel ligt het. De consument is veelal bepalend en dat wil ook zeggen dat hetgeen je over de bühne wil brengen bij de consument aan moet komen. De consument moet een beeld krijgen, vanuit je verbale of non verbale communicatie, dat je iets te verkopen hebt wat “men” graag heeft. Het arsenaal aan mogelijkheden is enorm, want voor de een is de website leidend en voor de ander slechts ter ondersteuning. Voor weer iemand anders is zijn/haar product via televisie bij uitstek geschikt om te verkopen en voor weer iemand anders blijkt de huis aan huisfolder ideaal.
Maar welke vorm je ook kiest, communicatie is het toverwoord en de basis voor je verkoop.

Dit brengt me automatisch bij de praktijk, want als er iets duidelijk is, is dat er nog te veel ondernemers besparen op het aan de man (of vrouw) brengen van hun product. Laatst zei een ondernemer die toch al tijdje bezig is “Ach, dat doen we altijd zelf” en omdat hij lang alleen in een niche gewerkt heeft, lukte dit verkoopproces zonder echte marketing tot op heden ook vrij aardig. Maar wat als je een plaatje voor kan houden wat er nog meer mogelijk is als je wel aan gedegen marketing doet … en wat als de markt anders is geworden? Je moet meer “vechten” voor je plek als ondernemer en dat maakt het zo belangrijk dat je onderscheidend bent en de klant dit ook als zodanig ervaart.
Kortom … de juiste communicatiekanalen zijn behalve interessant ook essentieel voor de levenslijn van je onderneming.

Geschreven door: Anna Staal
Anna Staal is als manager/directeur jarenlang leidend geweest in functies waar veranderingen, in de meest brede zin van het woord, doorgevoerd moesten worden. Verandering is ook communicatie en vanuit die leerschool is hier het specialisme uit voortgekomen. www.annastaal.nl

Delen
Deel dit bericht
URL gekopieerd
Berichten
Laat ons weten wat jij ervan vindt

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

drie × een =

Danielle Looije trots op haar ontwerpen

"Mijn passie is om iets te bedenken wat ik té goed vind om weg te geven"

​Mijn naam is Daniëlle Looije. Ik heb (waarschijnlijk net als jij) flink geworsteld met mijn ontwikkeling en daarmee de positionering van mijn bedrijf. Onderhand heb ik alles op de rit en help ik ook graag jou om je uitstraling te organiseren. Want mijn werk is pas klaar als jij naar buiten uitstraalt, wat je van binnen bent.

Categorieën
Laatste Vlogs
Nieuwsbrief

Naar boven
%d bloggers liken dit: