Je hebt toch geen website waar mensen het spontaan benauwd van krijgen?

Je kent het wel, je bent aan het surfen op internet en je komt op een website waar je van terugschrikt. Een website die op je afkomt, want de website is te druk, is volgepropt, de flashes komen je tegemoet en/of heeft geen of foute foto’s. Wat gaat er fout op een dergelijke website en belangrijker nog, wat zijn de consequenties?

Te veel tekst op je website

Voor mijn werk moet ik nogal wat research doen op internet en soms kom ik op een website die me naar de keel grijpt. Het komt benauwend op me over en ik heb de neiging om direct weer van de website weg te gaan. Maar soms kan dat niet en moet ik door een enorm berg tekst scrollen. Links en rechts tekst, soms ook nog in kaders ingedeeld of ik scrol me een ongeluk door een lange lap tekst. Nergens een goede indeling die me direct brengt waar ik moet zijn of een logische opbouw op de homepage.

Er zijn nogal wat ondernemers die denken dat als je maar veel tekst plaatst op een website, je goed bezig bent. Je voorziet de klant immers van informatie. En als je veel tekst kwijt wil, dan moet je soms gaan proppen en dat is het tweede aspect wat benauwend werkt. Echter, de meeste mensen willen overzicht en gemak en hebben weinig zin in het eerst moeten ontdekken van de website. Een overvloed aan tekst werkt dus eerder averechts. Dat maakt het ook zo moeilijk om goede teksten te maken op internet. Het is een kwestie van goed kijken wat je qua teksten wel en niet plaatst. Het moet de lading van de inhoud bij voorkeur in een zo kort mogelijke tekst weergeven. Je kunt vervolgens wel verwijzen in die tekst. Dan geef je mensen de vrije keuze om al dan niet verder te lezen.

Geen ondersteunende foto’s op je website

Veel mensen zijn visueel ingesteld en dus kan het om alleen al die reden geen kwaad om foto’s te plaatsen. Het gaat dan wel om passende foto’s die de tekst aanvullen of weergeven wat je met de tekst uitlegt. Verder is het van belang dat je een goede kwaliteit foto’s gebruikt, want op ieder beeldscherm moet de foto goed uitkomen. Tenslotte is het belangrijk om niet zomaar leuke en passende foto’s van internet te halen. Er zit auteursrecht op een foto en dat kan je aardige claims opleveren. Gebruik of eigen foto’s (professioneel geschoten), de betaalde foto database of de gratis foto database. Deze laatste is wel beperkt qua foto’s.

Weinig uitnodigende websites

Als je op een homepage uitkomt, moet deze uitnodigend zijn. Je moet er willen blijven, de juiste informatie direct kunnen vinden of minimaal genoeg geïnteresseerd geraakt zijn, dat je verder gaat kijken op de website. Als je de juiste tekst hebt en de bijpassende foto’s, dan kan je het geheel opmaken om op deze wijze tot een evenwichtige balans te komen.

“Even” een website maken, is dus meestal geen succes. Onderschat het niet en voorkom dat je ook zo’n benauwende niet uitnodigende website hebt. Het kan je klanten kosten. Geef het tijd en aandacht, want het is een van je visiteplaatjes. Als je waarde hecht aan je onderneming, waarom dan niet aan je uithangbord?!

 

Vond je dit interessant? Deel het gerust in je netwerk:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp