Regelmatig schuiven er bij onze netwerkclub bezoekers aan. De bezoekers hebben allemaal visitekaartjes en vol trots geven ze die aan de hele groep door. Zelf kan ik het dan niet laten om na afloop van de bijeenkomst eens te praten met de ondernemers en achteraf de website te gaan bekijken. Tot mijn grote verbazing zijn er veel websites die niet matchen met het visitekaartje. “Zit ik wel op de goede website?” is de eerste vraag die bij mij (en waarschijnlijk ook bij potentiële klanten) naar boven plopt. Dit voorbeeld geldt niet alleen voor de website maar ook voor andere communicatie-uitingen, badges, e-mail handtekeningen, briefpapier.
Een eenduidige huisstijl is belangrijk om je klanten het gevoel te geven dat alles klopt. Als je huisstijl een wir-war van verschillende lettertypes, kleuren en vormen is, kan al snel de indruk ontstaan dat je werk ook zo’n wir-war is. Of moet je toch volgende keer eens vijf minuten langer besteden aan de badge die je maakt in paint omdat je even snel iets nodig heb?
In het volledige artikel vind je wat tips waarmee je zelf je huisstijl makkelijk en eenduidig kunt toepassen. Waarmee je dus ook die badge die je op het laatste moment nog gemaakt moet worden, er goed uit kunt laten zien.
Gebruik van het logo
Je logo heb je als het goed is al gekregen. Maar kijk eens na of er ook een ‘witte rand’ om het logo zit. Vraag eens aan je ontwerper of hij een logo kan maken met de juiste witruimte om je logo zodat je dit logo makkelijk zelf ergens in kunt plakken zonder dat je zelf moet nadenken over hoeveel witruimte er nu eigenlijk tussen de logo en de tekst gebruikt moet worden.
Gebruik van lettertypes
Meestal worden er in een huisstijl 2 á 3 verschillende lettertypes gebruikt. Welke zijn dit dan? Welke lettertypes worden gebruikt in de kopjes en welke voor de platte tekst? Welke grootte heeft het lettertype dan? Welke huisstijlkleuren worden er gebruikt voor de kopjes en de platte tekst?
[plaatje is niet meer beschikbaar]
Gebruik van kleuren
Welke kleuren worden waarvoor gebruikt in je huisstijl? Meestal kun je in Word of in andere standaard programma’s verschillende kleurcodes instellen. Als je deze kleurcodes kunt instellen gebruik deze dan ook, kleuren zijn erg moeilijk ‘in te schatten’. De meest voorkomende kleurwaardes die je zelf in kunt stellen zijn RGB (webkleuren) en CMYK (print kleuren) en Hexadecimale kleuren, deze kleuren beginnen met een #. Zie hieronder.
[plaatje is niet meer beschikbaar]
Gebruik van vormen
Bestudeer je eigen huisstijl eens. Welke vormen worden het meeste gebruikt? Rechte hoeken of ronde hoeken? Probeer dit zo goed mogelijk te bestuderen en toe te passen in je eigen creaties.
Maar het kan natuurlijk makkelijker
Als je geen zin hebt om dit allemaal steeds opnieuw te moeten uitzoeken en toepassen zijn er makkelijkere oplossingen. Voor Word kan er bijvoorbeeld een sjabloon ingesteld worden, met je briefpapier, met de juiste kleuren en lettertypes. Zo hoef je je dus alleen druk te maken over de inhoud van je brief. Zo’n sjabloon kan voor een PowerPoint presentatie ook gemaakt worden.
Nu zijn er natuurlijk ook andere communicatie-uitingen. Misschien kun je een huisstijl handboek laten maken? Dit is niet alleen handig voor jezelf, maar ook voor de medewerkers. Dit hoeft geen boek te zijn van 50 bladzijdes, maar dit kunnen wel een aantal bladzijdes zijn waar kort staat beschreven hoe het logo wel en niet gebruikt mag worden. Welke lettertypes er waar in welke grootte gebruikt mogen worden en welke kleuren daarbij horen.