in Communicatie+Ondernemen

Je testimonials delen? Doe even normaal!

Testimonials delen op social media

Ja, zo bescheiden als we zijn delen we natuurlijk niet onze testimonials. Want waarom zou je de hele wereld laten zien wat je klanten over je zeggen? Dat is toch arrogant…! Dit is een gedachte die veel ondernemers delen, maar waar ik het totaal niet mee eens ben. Zeker dat arrogante niet. Ik vind het namelijk veel arroganter als je elke keer zelf roept hoe goed je bent, dan dat je klanten het voor je doen. Klanten kunnen namelijk heel goed beschrijven waarom ze blij met je zijn en waarom potentiële klanten niet meer potentieel moeten blijven.

Testimonials vergroten je geloofwaardigheid. Je potentiële klanten doen alleen zaken met je als ze ook écht vertrouwen in je hebben. Ze moeten immers het idee hebben dat JIJ degene bent die de beste oplossing heeft voor hun probleem. Testimonials zijn hiervoor het bewijs. Naast het vertrouwen wat je wint met testimonials, schep je ook een band met je lezer. Je laat namelijk iets persoonlijks zien en lezers krijgen het gevoel dat ze je kennen. Daarnaast bevestig je ook je huidige klanten nog eens waarom ze niet de enige zijn die zo blij met je zijn en twijfelaars zullen je wellicht nog eens een herkansing geven.

Het is natuurlijk goed dat je klanten jouw verhaal vertellen, een testimonial is voor jezelf ook een mooi meetpunt. Zelf ben ik vaak zó bezig met de dingen die ik doe, dat ik soms vergeet wat er bijzonder is aan mijn werkwijze, voor mij is het immers de normaalste zaak van de wereld om een perfect beeld te maken bij een verhaal. Je klanten kunnen je jouw sterke punten laten (in)zien, die je zelf misschien als normaal had bestempeld, maar die wel handig kunnen zijn om beet te pakken in bijvoorbeeld je communicatie.

Hoe ziet een testimonial eruit?

Mocht je klanten vragen om een testimonial, geef ze dan wat richting. Drie vragen die je zou kunnen stellen:

  1. Hoe was het voordat je met mij werkte?
  2. Wat hebben we gedaan?
  3. Hoe ziet je situatie er nu uit?

Vaak worden testimonials op LinkedIn gepubliceerd, maar heb je er wel eens aan gedacht om deze op je website te zetten? Naast bovenstaande informatie zou ik er ook een naam, woonplaats, website en foto bijvoegen. Hiermee laat je zien dat wat er staat ook écht is. Er worden ook wel eens fake-testimonials geplaatst, maar geloof me hier prikken mensen zo doorheen.

Vraag erom!

Wat?! Erom vragen? Ja! Klanten zullen waarschijnlijk niet uit zichzelf aan de slag gaan, maar als je het ze vraagt en ze zijn tevreden zullen ze met alle liefde voor je achter de pc gaan zitten om een mooie testimonial te tikken. Je zult je verbazen over het resultaat. Help je klanten nog door er een voorbeeld bij te geven van bijvoorbeeld een andere klant. Zo kun je de drempel nog wat verlagen om iets voor je te schrijven.

Daarnaast nog een belangrijke tip. Pas je testimonials (behalve op spelfouten) niet aan! Het is belangrijk dat een klant in zijn eigen woorden kan verwoorden hoe hij je werk heeft ervaren.

Delen
Deel dit bericht
URL gekopieerd

Danielle Looije trots op haar ontwerpen

"Mijn passie is om iets te bedenken wat ik té goed vind om weg te geven"

​Mijn naam is Daniëlle Looije. Ik heb (waarschijnlijk net als jij) flink geworsteld met mijn ontwikkeling en daarmee de positionering van mijn bedrijf. Onderhand heb ik alles op de rit en help ik ook graag jou om je uitstraling te organiseren. Want mijn werk is pas klaar als jij naar buiten uitstraalt, wat je van binnen bent.

Categorieën
Laatste Vlogs
Nieuwsbrief

Naar boven
%d bloggers liken dit: