in Communicatie

Jip en Janneke willen het ook snappen!

Het geheim van een krachtig idee

Want op het moment dat Jip en Janneke snappen wat je doet, dan snapt iedereen wat je doet. Dat is toch wat je wilt? Dat betekent niet dat je in kindertaal moet communiceren met je klanten, maar dit betekent wel dat je in begrijpbare taal communiceert met je klanten. Begrijpbaar betekent dat je woorden gebruikt die 99% van je doelgroep zouden moeten begrijpen. Gebruik daarnaast ook niet te veel woorden die niets toevoegen aan de inhoud van de tekst. Blijf bij de kern van de boodschap. Liever in 5 woorden zeggen wat je doet, dan in 4 zinnen die hetzelfde zeggen. Dit houd de focus op de kern en voorkomt misverstanden.

Wat ik namelijk veel tegenkom is dat bedrijven hun expertise willen laten blijken uit hun taalgebruik. Zo kunnen ze met dure en ingewikkelde woorden laten zien dat ze er verstand van hebben. Het is natuurlijk helemaal niet verkeerd om je klanten te laten weten dat je de beste bent in wat je doet, maar op deze manier zet je jezelf boven je potentiële klanten en waarschijnlijk is het de bedoeling dat je naast ze komt te staan? Tenminste de meeste ondernemers werken op gelijke basis met elkaar om samen tot het gewenste resultaat te komen.

Werk met het KISS principe

  • Keep It Simple, Stupid!
  • Keep It Short & Simple!
  • Keep It Simple & Straightforward!

Dit geldt trouwens niet alleen voor communiceren met je klanten, maar ook over communiceren met je leveranciers. Ik kom namelijk wel eens klanten tegen die dan in ‘mijn taal’ met me willen praten en dan vakjargon gebruiken waar ik zelf nog nooit van heb gehoord. Houd het simpel en voorkom hiermee misverstanden.

Hoe kun je het toetsen?

Dat is heel simpel. Leg je pitch of websitetekst eens voor aan je oma of een oudtante. Als diegene je boodschap begrijpt dan ben je geslaagd.

Wil je kans maken op een SPAR-sessie? Klik hier.

Delen
Deel dit bericht
URL gekopieerd

Danielle Looije trots op haar ontwerpen

"Mijn passie is om iets te bedenken wat ik té goed vind om weg te geven"

​Mijn naam is Daniëlle Looije. Ik heb (waarschijnlijk net als jij) flink geworsteld met mijn ontwikkeling en daarmee de positionering van mijn bedrijf. Onderhand heb ik alles op de rit en help ik ook graag jou om je uitstraling te organiseren. Want mijn werk is pas klaar als jij naar buiten uitstraalt, wat je van binnen bent.

Categorieën
Laatste Vlogs
Nieuwsbrief

Naar boven
%d bloggers liken dit: