in Visuele identiteit

Kansen creëren met je visitekaartje

Origineel huisstijl ontwerp westland

Mensen zijn zich niet altijd bewust van wat de uitstraling van je visitekaartje kan doen. Dat bleek maar weer toen ik laatst op een netwerkbijeenkomst was.

Ik was in gesprek met een ambitieuze advocate. Een energieke vrouw vol enthousiasme, zag er qua kleding ook zeer professioneel uit. Op het moment dat ik haar kaartje vroeg, pakte ze haar tas, haalde daar een pen en een visitekaartje uit en begon op haar visitekaartje te schrijven en te krassen. Dus mijn vraag was direct ‘Waarom doe je dat?’ Daarop kreeg ik als antwoord ‘Ja, ik vind het zo stom dat mijn naam niet voluit geschreven staat en dat adres is niet meer geldig.’ ‘Maar waarom laat je dan geen nieuwe maken?’ ‘Nou, ik had er nog een paar over die ik op wilde maken.’
Aangezien ik een vakidioot ben, kon ik het natuurlijk niet laten om daar een opmerking over te maken. ‘Als je nou een brief schrijft naar je cliënt, je hebt hem mooi uitgeprint en gesigneerd, maar op het laatste moment kom je erachter dat er nog een foutje in staat, kras je het dan ook nog even door voordat het op de post gaat?’ Waarop ze verschrikt antwoorde. ‘Neeeeee!’ Hier gaf ze natuurlijk haar eigen antwoord al.

Hoe cliché het ook is. Je kaartje is je eerste indruk wat je na je gesprek achterlaat bij een (potentiële) klant. Naar een goed visitekaartje wordt gekeken, je ontvangt een compliment en belangrijker nog, na een week weet je gesprekspartner nog wie er bij het kaartje hoort! Je verdwijnt dus niet in de prullenbak, maar in het adressenbestand. De eerste punten zijn zo al gescoord, voordat je überhaupt je offerte hebt mogen maken. Ondernemers zijn hier zich er vaak nog niet genoeg van bewust. Zeker in crisistijd is het belangrijk dat jou kaartje blijft hangen tussen de andere 20 kaartjes die je gesprekspartner heeft ontvangen.

Naast geschreven kaartjes kan ik je natuurlijk nog wel meer voorbeelden geven. Kaartjes (of ander communicatiemateriaal) met een blanco achterkant. Benut de ruimte die je hebt met op dat moment relevante informatie. Zet dus ook alleen de informatie op je visitekaartje waar je gesprekspartner iets aan heeft, adresgegevens en eventueel een reminder naar je diensten of producten.

Dan heb je nog de visitekaartjes welke volledig de plank misslaan. Bakker Notarissen die een brood op zijn visitekaartje zet. Ik hoef jullie vast niet te vertellen dat dat niet de uitstraling is die bij een notaris wenselijk is. Maar het gekke is, ik kom ze écht tegen!

Dan heb je ook nog de kaartjes die qua vormgeving onderscheidend willen zijn, maar totaal de plank misslaan. Bijvoorbeeld een makelaar met de vormgeving van een zonvakantie. Onderscheidend is het wel, daar hoeven we geen discussie over te voeren, maar is het ook effectief? Dat is namelijk niet de uitstraling die je bij een professionele makelaar wenst.

Wees je bewust wat je uitstraalt met je visitekaartje/huisstijl. Wat vinden potentiele klanten belangrijk in de waarde die je uitstraalt en hoe straal je dit uit zonder in de massa te verdwijnen? Daan heeft antwoord.

Delen
Deel dit bericht
URL gekopieerd
Berichten
Laat ons weten wat jij ervan vindt

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

13 + 18 =

Danielle Looije trots op haar ontwerpen

"Mijn passie is om iets te bedenken wat ik té goed vind om weg te geven"

​Mijn naam is Daniëlle Looije. Ik heb (waarschijnlijk net als jij) flink geworsteld met mijn ontwikkeling en daarmee de positionering van mijn bedrijf. Onderhand heb ik alles op de rit en help ik ook graag jou om je uitstraling te organiseren. Want mijn werk is pas klaar als jij naar buiten uitstraalt, wat je van binnen bent.

Categorieën
Laatste Vlogs
Nieuwsbrief

Naar boven
%d bloggers liken dit: