in Ondernemen+Positionering

Ken je concurrent

Het wordt nogal eens gezegd “ken je concurrent” en dat is zeker waar. Toch ligt er ook een mogelijk euvel op de loer. Immers, wat nou als je concurrent met een nieuw plan, een nieuwe look en feel de juiste toon aanslaat én “scoort”. Kijk je dan een beetje af onder het motto “beter goed gejat dan slecht bedacht” of trek je toch je eigen plan?

 

Beetje van jezelf …

Om te beginnen is er in deze geen goed en geen slecht, uiteindelijk bepaal je het zelf. Wat wel grappig is, is dat in de praktijk er onbewust al wat “gejat” wordt. Daar kan je helemaal niets aan doen, zo werkt ons brein nu eenmaal.

Je ben ergens van gecharmeerd en dat zit in je hoofd. Ga je op enig moment zelf aan de slag om iets moois te creëren, dan zoemt datgene waar je gecharmeerd van was, toch een beetje mee in je creatie. Dat gaat eigenlijk vanzelf en is niet meer dan latent aanwezig. Sterker nog, je hebt het zelf vaak niets eens door.

 

Eigen kracht

Het wordt anders als je naar je concurrent kijkt en eigenlijk meer van hetzelfde wilt gaan doen. Ook al heeft de concurrent er prima mee gescoord, dan nog is het vaak beter je eigen plan te trekken. Daarmee ga je uit van je eigen kracht en dat is altijd veel sterker.

Daarmee niet gezegd dat het niet lastig kan zijn. Immers, wat die ander heeft gerealiseerd, kan je simpelweg heel erg mooi vinden. Dat mag je waarderen, maar in grote lijnen overnemen is vaak meer van hetzelfde. Je bent dan een van de velen en dat is zonde. Zonde van je product of dienst én je bent niet uitgegaan van je eigen kracht. Je lijkt, in ieder geval voor de buitenwereld, mee te leunen op iemand anders zijn succes en dat maakt je eigen profiel niet sterker. En dat is jammer, want als ondernemer sta je ergens voor én weet je het altijd, of minimaal meestal, beter, toch?  Ik probeer ondernemers altijd te stimuleren van die eigenzinnigheid uit te gaan. Ik herken dat namelijk wel …

 

 

Delen
Deel dit bericht
URL gekopieerd
Berichten
Laat ons weten wat jij ervan vindt

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

drie + 19 =

Danielle Looije trots op haar ontwerpen

"Mijn passie is om iets te bedenken wat ik té goed vind om weg te geven"

​Mijn naam is Daniëlle Looije. Ik heb (waarschijnlijk net als jij) flink geworsteld met mijn ontwikkeling en daarmee de positionering van mijn bedrijf. Onderhand heb ik alles op de rit en help ik ook graag jou om je uitstraling te organiseren. Want mijn werk is pas klaar als jij naar buiten uitstraalt, wat je van binnen bent.

Laatste Vlogs
Nieuwsbrief

Naar boven

Download het gratis eBook

  • Vinden klanten je te duur?
  • Weet niemand wat je doet?
  • Krijg je aanvragen van klanten die niet bij je passen?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang GRATIS het eBook
Naam: E-mail:

Privacyverklaring

Loop nooit meer klanten meer mis met een passende huisstijl! Download het eBook.

%d bloggers liken dit: