in Overig

Klanten, het zijn net mensen

Klanten het zijn net mensen

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan… Ik ervaar graag wat een klant/gast ervaart.  Per slot van rekening ben ik zelf ook klant. Zo kan je mij regelmatig betrappen op een experimentje klantbeleving, als ik ergens een kantoor, winkel of restaurant binnenkom.

Zo vind ik in een restaurant de meest domme ongeïnteresseerde openingsvraag: “Heeft u gereserveerd?” Betekent dit dat als ik antwoord met “nee, ik heb niet gereserveerd”, ik word verzocht direct weer te vertrekken? Hoe klantonvriendelijk is dat!

En als we dan toch mogen gaan zitten, is vaak de volgende vraag: “Zal ik u de kaart geven?” Antwoord dan eens met: “Nee laat maar, ik kom alleen maar om even van het uitzicht te genieten (!).”

Je zult wel denken, dat is wel erg bijdehand! Dan zeg ik, ja, dat klopt! Maar dat is ook precies de bedoeling. Hopelijk gaat het (in dit geval) bedienend personeel dan eens nadenken over de vraag die ze stellen.

Het gaat allemaal op de automatische piloot. Niks spontaans en verrassends. En dat is nou juist wat mensen willen. Verrast worden! En dan graag op een positieve manier.

De vragen zoals ze hierboven staan, worden als normaal ervaren. Maar ik durf te beweren dat normaal in deze tijd niet goed genoeg is. Als je op wilt vallen ,zal je je moeten onderscheiden. Dat kan natuurlijk met een fantastische zaak, een mooie website, een leuke bedrijfspresentatie, fantastische aanbiedingen…. Maar de goedkoopste en makkelijkste manier van allemaal is je persoonlijke presentatie, en dat van je personeel. Dus oefen op originele openingsvragen, en verras je klanten/gasten! Zet eens dat stapje extra, en je krijgt er veel voor teug.

Want in deze blog neem ik als voorbeeld een restaurant, maar dit is ook perfect toepasbaar op een winkel, kantoor, of wat dies meer zij. Als je maar dienstverlenend bezig bent.

Eric Noordam is mede-eigenaar van Independent Sales & Marketing, een pragmatisch adviesbureau voor commerciële vraagstukken, waarbij altijd het uitgangspunt is “denk anders, doe anders”.

Delen
Deel dit bericht
URL gekopieerd
Berichten

Beste Danielle, er is zelfs een boekje over geschreven met de naam: klanten zijn eigenlijk net mensen, geschreven door Jos burgers. het is al uit 2006 maar de klanten blijven toch dezelfde mensen dus blijft dit aardig actueel. een leuk boekje om te lezen met dingen waarvan je denkt: logisch maar ga ik zelf ook zo met mijn klanten om.

groeten, Ronald van Marrewijk
potanthuriumkweker te Maasland

ronald van marrewijk
mei 15, 2013

Ha Ronald,

Bedankt voor je bericht, ik ken het boek, ik vond het echt een heel leuk boek. Bedankt in ieder geval voor je tip!

Mvg,
Daan

Daan
mei 15, 2013
Laat ons weten wat jij ervan vindt

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

acht − 4 =

Danielle Looije trots op haar ontwerpen

"Mijn passie is om iets te bedenken wat ik té goed vind om weg te geven"

​Mijn naam is Daniëlle Looije. Ik heb (waarschijnlijk net als jij) flink geworsteld met mijn ontwikkeling en daarmee de positionering van mijn bedrijf. Onderhand heb ik alles op de rit en help ik ook graag jou om je uitstraling te organiseren. Want mijn werk is pas klaar als jij naar buiten uitstraalt, wat je van binnen bent.

Categorieën
Laatste Vlogs
Nieuwsbrief

Naar boven
%d bloggers liken dit: