in Concept+Visuele identiteit

Klinkt jouw huisstijl als muziek in de oren?

Klinkt jouw huissstijl als muziek in de oren

Heb jij wel eens vol spanning een DVD opgezet met een thriller, waarbij je de vrolijke muziek van Disneyland hoorde? Wat zou er met je stemming gebeuren als je dat hoorde? Of je zit gezellig met de hele familie voor de buis naar een grappige film te kijken en je hoort de dramatische muziek van Het Zwanenmeer? Heb je dan nog zin om de film af te kijken?

Rare combinaties kom ik ook dagelijks tegen in design

Misschien denk je, wat een vreemde voorbeelden, maar ik wil je hiermee laten voelen hoe ‘raar’ deze combinaties zijn. Het zorgt ervoor dat je het gevoel krijgt dat er iets niet klopt. Dit soort rare combinaties zie ik ook dagelijks in de ontwerpen van huisstijlen terugkomen. Huisstijlen die iets heel anders communiceren dan de bedoeling is.

Hoe ‘lastig’ is het om muziek te maken?

Muziek kan veel doen met je gemoedstoestand. Het kan je diep depressief maken of juist in hogere sferen brengen. Muziek bestaat uit verschillende disciplines. Allereerst heb je verschillende muzikanten nodig die verschillende instrumenten kunnen bespelen en natuurlijk een zanger(es) die het verhaal verteld. Mensen die pas net muziek spelen. Weten hoe lastig het kan zijn om alles op elkaar af te stemmen. Tonen, melodie, dynamiek, tempo, speelwijze, hoogte van de tonen enz. Als je net begint met muziek maken of je hebt er helemaal geen gevoel voor, dan klinkt het voor geen meter en dat hoort iedereen. Ervaren muzikanten gaat het al een stuk makkelijk af. Dat hoort ook iedereen.

Design brengt je ook in een bepaalde stemming

Dit proces kun je bijna 1 op 1 vergelijken met het ontwerp van een huisstijl. Je hebt in plaats van verschillende muzikanten verschillende elementen nodig. Zoals kleuren, lettertypes en vormen. Je hebt een idee voor je bedrijf (de zanger(es)) nodig die het verhaal verteld van je bedrijf. Daarnaast is het net als met muziek lastig om alle elementen op elkaar af te stemmen als je net begint of als je er helemaal geen gevoel voor hebt, dan ziet iedereen dat er iets niet klopt. Ervaren vormgevers gaat het een stuk beter af, dat ziet iedereen ;). Anders dan waar muziek alleen maar mooi is, is een goed design ook effectief.  Het triggert ‘de juiste’ mensen om actie te ondernemen.

Delen
Deel dit bericht
URL gekopieerd

Danielle Looije trots op haar ontwerpen

"Mijn passie is om iets te bedenken wat ik té goed vind om weg te geven"

​Mijn naam is Daniëlle Looije. Ik heb (waarschijnlijk net als jij) flink geworsteld met mijn ontwikkeling en daarmee de positionering van mijn bedrijf. Onderhand heb ik alles op de rit en help ik ook graag jou om je uitstraling te organiseren. Want mijn werk is pas klaar als jij naar buiten uitstraalt, wat je van binnen bent.

Categorieën
Laatste Vlogs
Nieuwsbrief

Naar boven
%d bloggers liken dit: