in Ondernemen+Visuele identiteit

Komt wijsheid met de jaren?

Opdrachtgevers en opdrachtnemers

De titel klinkt wellicht filosofisch. Het feit dat er een vraagteken achter staat, maakt dat ik het ook niet zeker weet. Ik weet alleen dat het zo zou moeten zijn. Immers, als mens sta je niet stil met leren als je je diploma op de middelbare school hebt gehaald. Toch heb ik nog wel eens een zakelijke “confrontatie” waarbij ik me sterk afvraag of die wijsheid nog wel gaat komen. Voor mezelf doe ik in ieder geval bij iedere situatie mijn best er iets uit te halen waar ik van kan leren.

Controlefreak avant la lettre

Ik noem het eenvoudig leren zoals een kind dat doet. Als een kind zich een keer de vingers gebrand heeft aan een kaars of een te hete aardappel naar binnen heeft gewerkt, zo kan je als volwassene ook leren van een zakelijk proces. Iets dat niet helemaal lekker gelopen is en wat beter kan. Zo ben ik een tijdje geleden met een ondernemer in gesprek geraakt over een nieuwe website en huisstijl. Hij mopperde over de weerbarstigheid van zijn vorige ontwerper en waarom het allemaal niet lekker liep. Ik heb hem uitgelegd hoe mijn werkwijze in elkaar zit. Hij zag het helemaal zitten en ik heb een lang gesprek met hem gevoerd over wat hij wilde. Afgesproken dat ik een voorstel zou uitwerken en één week later bij hem in beeld zou komen. Dit vond hij prima.

Op dag twee kreeg ik al een e-mail wanneer hij mijn voorstel kon verwachten. Netjes gemeld wat we hadden afgesproken en op dag drie kreeg ik bericht of ik toch wel een aantal zaken mee wilde nemen. Uiteraard kreeg ik de opsomming, die hij in het gesprek al gegeven had, er nog eens bij. Op dag vier vroeg hij waar mijn voorstel bleef, want hij wilde plots sneller met het proces. Opdracht toch aangenomen met mijnerzijds een minder prettig gevoel. Dombo die ik was, want hij ging me vervolgens bombarderen met e-mails en belletjes over van alles en nog wat. Op zijn terugkoppelingen moest ik overigens wel lang wachten. Uiteraard alles netjes afgemaakt en gezegd dat dit het was. Kritisch zijn en de vinger aan de pols houden is goed, maar dit gedrag werkt averechts. De man heeft van zijn vorige debacle niets geleerd, helaas.

Twijfel is niet irrationeel

Of de keer dat ik met een herijking van een logo en huisstijl aan de slag ging en ik de derde in rij was. Die andere deden hun werk maar half, was zo’n beetje de reden die de ondernemer aan gaf. Ook hier heb ik getwijfeld of ik het wel moest doen. Gaandeweg het proces kwam ik erachter dat het allemaal iets genuanceerder in elkaar zat. De ondernemer wilde eigenlijk geen herijking. Hij was meer op zoek naar een bevestiging dat het er allemaal nog puik uitzag. Kritiek op zijn logo en huisstijl, welke hij ooit min of meer zelf bedacht had, paste niet in dat plaatje.  Daar blijken de concullega’s ook tegenaan te zijn gelopen. Weer niets geleerd!

Vanaf dat moment is mijn eigen volgende leerproces in dit leven geworden dat ik nog meer naar mijn gevoel moet luisteren. Ik weet wat het is, want ik pas het toe tijdens het creatieve proces, maar daarbuiten probeer ik altijd rationeel te reageren. Ik heb vervolgens besloten dat als je weet dat je kunt vertrouwen op je “twijfel”, je ernaar moet luisteren. Dat is niet irrationeel! Dit soort samenwerkingen vind ik zonde van mijn tijd en dan is een factuur sturen niet van doorslaggevende aard. Dat is zinvol, want ik werk liever écht samen met mijn klanten om iets moois neer te zetten.

Delen
Deel dit bericht
URL gekopieerd
Berichten
Laat ons weten wat jij ervan vindt

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

13 + drie =

Danielle Looije trots op haar ontwerpen

"Mijn passie is om iets te bedenken wat ik té goed vind om weg te geven"

​Mijn naam is Daniëlle Looije. Ik heb (waarschijnlijk net als jij) flink geworsteld met mijn ontwikkeling en daarmee de positionering van mijn bedrijf. Onderhand heb ik alles op de rit en help ik ook graag jou om je uitstraling te organiseren. Want mijn werk is pas klaar als jij naar buiten uitstraalt, wat je van binnen bent.

Laatste Vlogs
Nieuwsbrief

Naar boven

Download het gratis eBook

  • Vinden klanten je te duur?
  • Weet niemand wat je doet?
  • Krijg je aanvragen van klanten die niet bij je passen?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang GRATIS het eBook
Naam: E-mail:

Privacyverklaring

Loop nooit meer klanten meer mis met een passende huisstijl! Download het eBook.

%d bloggers liken dit: